امروزه در ساختار لوله کشی تمامی آشپزخانه‌های مدرن، از انواع مختلف سیفون‌ها استفاده می‌شود و یکی از جدیدترین مدل‌های سیفون که بسیار کاربردی محسوب می‌شود، سیفون اتوماتیک سینک در ظرف‌شویی آشپزخانه است.

سیفون‌ها به طور کلی برای تمامی ظرفشویی‌ها لازم هستند زیرا مانع از ارتباط فاضلاب شهری با داخل ساختمان می‌شوند و از طریق اختلاف ارتفاع و جاذبه آب باعث تخلیه کامل ظرفشویی می‌شوند.

در ادامه ما قصد داریم که در این مقاله به توضیحات لازم در ارتباط با سیفون اتوماتیک سینک پرداخته و کاربردهای آن را برای شما شرح دهیم.

سیفون اتوماتیک سینک چه کاربردی در آشپزخانه دارد؟

معمولا اگر سیفون اتوماتیک سینک در ظرف‌شویی یا روشویی استفاده نشود باید منتظر دردسرهای زیادی برای ساکنان خانه و حتی همسایگان بود زیرا یکی از اجزای مهم لوله کشی ساختمان نصب سیفون برای ظرف‌شویی یا سینک است. همان‌طور که در بالا توضیح دادیم وظیفه سیفون قطع ارتباط فاضلاب شهری با لوله کشی فاضلاب داخل خانه است به این شکل که با نگهداری بخشی از آب ظرف‌شویی در داخل خود سدی بر سر راه فاضلاب شهری می‌شود.

سیفون از طریق ایجاد مانع باعث می‌شود تا گازها و بوی بد فاضلاب شهری وارد محیط خانه نشود و همچنین از ورود حشرات و جانوارانی مثل سوسک جلوگیری می‌کند.

سیفون اتوماتیک ظرفشویی چگونه کار می‌کند؟

سیفون اتوماتیک سینک در دو نوع مختلف در بازار وجود دارند که شامل نوع اهرمی چرخشی و نوع دکمه‌ای می‌شوند. سیفون‌های اتوماتیک سینک با استفاده از یک فنر، عمل سیفون را اجرا می‌کنند. معمولا محل نصب این سیفون‌ها در انتها یا در نقطه مقابل شیر آب ظرف‌شویی شما نصب می‌شوند.

سیفون‌های دکمه‌ای نیز همانطور که از اسمش پیدا است توسط یک دکمه کنار ظرف‌شویی نصب شده و توسط فنرهایی که به زیر ورودی آب متصل است با فشار دادن یا چرخاندن آن عمل سیفون را اجرا می‌کند. پس به طور خلاصه سیفون‌ها به دو نوع چرخشی یا فشاری تقسیم می‌شوند و معمولا سینک‌هایی که دارای سیفون اتوماتیک هستند در دسته سینک‌های مجهز و مدرن قرار می‌گیرند. سیفون اتوماتیک سینک یک ویژگی جدید برای سینک‌های یک لگنه یا دو لگنه است که نسبت به مدل‌های قدیمی سیفون بسیار بهتر عمل می‌کند.

سیفون اتوماتیک ظرفشویی

زیر آب پدالی چه تفاوتی با سیفون اتوماتیک سینک دارد؟

زیر آب پدالی ساختار مشابهی با سیفون اتوماتیک سینک ظرفشویی دارد ولی تنها تفاوت آن در این است که زیر آب پدالی در روشویی استفاده می‌شود. حتی از نظر عملکرد این دو کاملا شبیه هم هستند با این تفاوت که زیر آب پدالی وقتی که یکبار فشار داده شود راه خروج آب را بسته و با فشار مجدد راه خروج آب را باز می‌کند. البته بایستی اعتراف کرد که این سیفون خیلی شایستگی نام اتوماتیک را ندارد.

زیر آب پدالی با اینکه تفاوت‌هایی با سیفون اتوماتیک سینک دارد ولی عامل موثری در تخلیه آب روشویی است و روش خوبی برای بستن راه خروجی آب است. بهترین سیفون‌های روشویی معمولا از جنس استیل ضد زنگ، برنج، زینک و… است.

مزایای سیفون اتوماتیک سینک چیست؟

سیفون اتوماتیک سینک مزایای بسیار زیادی دارد که خرید آن را برای شما تا حد زیادی توجیه می‌کند اما پیش از آن که به مزایای این سیفون بپردازیم بگذارید تا اندکی راجع به ساختار سیفون‌های اتوماتیک بپردازیم.

سیفون اتوماتیک سینک در بخش اول خروجی ظرفشویی نصب می‌شود و در دو نوع P شکل و S شکل در بازار ارائه می‌شوند. معمولا در ساختما سازی نوع P شکل بیشترین استفاده را دارد.

سیفون‌ها به‌طور کلی ساختار U شکل دارند و سر و ته آن‌ها باهم برابر نیست و این اختلاف ارتفاع موجب می‌شود تا عمل سیفون صورت پذیرد. کارکرد سیفون خروج آب فاضلاب است و ارتباط فاضلاب داخلی خانه را با فاضلاب شهری قطع می‌کند به این شکل که با نگهداری مقداری از فاضلاب داخلی مانعی را ایجاد می‌کند تا چیزی از فاضلاب خارجی وارد فضای خانه نشود.

بیشتر بخوانید:

نصب شیلنگ روشویی

سیفون‌های اتوماتیک معمولا شاسی خارجی برای عمل سیفون دارند که روی سینک قابل مشاهده است و معمولا به شکل دایره طراحی شده‌اند که با فشار دادن یا چرخاندن آن عمل سیفون انجام می‌شود.

مزیت اصلی این نوع سیفون کارکرد ساده و راحت آن برای انجام عمل سیفون است که توسط شاسی انجام می‌شود و با بستن خروجی آب باعث می‌شود که ارتباط فاضلاب شهری با فاضلاب داخلی قطع شود.

ایای سیفون اتوماتیک سینک

نکاتی در رابطه با نصب و خرید سیفون اتوماتیک سینک ظرف‌شویی

توجه داشته باشید که درست است مزایای سیفون اتوماتیک سینک بسیار زیاد است اما پیش از خرید سیفون باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. اولین مورد سینک ظرف‌شویی شما است که باید قابلیت نصب سیفون اتوماتیک را به شما ارائه دهد چون در غیر این‌صورت نصب شاسی سیفون تقریبا غیرممکن است. از آن‌جا که تنوع در سینک‌های ظرف‌شویی بسیار زیاد است و همچنین سیفون‌های مختلفی برای تهیه کردن در بازار موجود است بهتر است که با یک نصاب حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید و پس از آن نسبت به خرید سیفون خود اقدام کنید.

به طور مثال سینک‌های گرانیتی که ضخامت بالایی دارند امکان نصب سیفون اتوماتیک را به شما نمی‌دهند و کار را برای نصب مشکل می‌کنند از این رو سیفون شما باید با سینک آشپزخانه شما منطبق باشد.

معمولا در انتخاب سینک هنگام خرید لگن مهم‌ترین عامل است و این در حالی است که بیشتر افراد سینی را مدنظر خود قرار می‌دهند و همین باعث ایجاد درسرهای زیادی در نصب سیفون اتوماتیک سینک می‌شود.

اگر سینکی که تهیه کرده‌اید قرینه باشد به راحتی می‌توانید سیفون را در هر دو سمت سینک نصب کرده و استفاده کنید اما معیار انتخاب سینک در این حالت نیز لگن سینک است.

در سینک قرینه جهت لگن چندان اهمیت ندارد زیرا دو سوراخی که برای شیر آب و سیفون ایجاد شده است به راحتی روی هم منطبق می‌شوند و کار نصب را راحت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نحوه بستن شیر پیسوار

کلام آخر

برای نصب سیفون اتوماتیک سینک به هیچ‌وجه خودسرانه عمل نکنید و حتما از کمک‌های متخصصین برای نصب و خرید لوازم موردنیاز استفاده کنید. توجه داشته باشید که عدم نصب سیفون صرفه جویی در هزینه نیست و به مراتب برای شما هزینه تراشی خواهد کرد و همچنینی وقت و انرژی شما را برای تعمیرات خانه هدر می‌دهد.

خصوصا در فصل تابستان سوسک‌ها و حشرات موذی تنها راهی که برای ورود به خانه پیدا می‌کنند همین فاضلاب داخلی خانه است که شما با گذاشتن سیفون به راحتی از این‌کار جلوگیری خواهید کرد.

پس به خاطر داشته باشید که هزینه پرداختی شما در برابر مشکلاتی که برای شما ایجاد می‌شود مقایسه کنید و در نهایت درست‌ترین تصمیم را برای حفاظت از خانه خود بگیرید.

اشتراک گذاری : Array