دلیل کم شدن فشار شیر اهرمی + راه حل کاربردی

mazinanian mazinanian
13 شهریور 1403 - 07:53
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
دلیل کم شدن فشار شیر اهرمی + راه حل کاربردی

امروزه در ساختار خانه‌ها معمولا از شیرآلات اهرمی بیشتر از پیش استفاده می‌شود و کم شدن فشار شیر اهرمی یکی از معضلات بسیار عذاب آور برای ساکنان خانه است. تصور کنید یک روز شلوغ از سر کار برگشته‌اید و قصد دارید به حمام بروید و ناگهان متوجه می‌شوید که فشار آب به طرز قابل توجهی کم شده است. چنین اتفاق‌هایی که پیش‌بینی نشده است می‌توانند برنامه ریزی‌های شما را تحت تاثیر قرار دهند. دلایل بسیاری برای این اتفاق وجود دارد که ما در ادامه‌ی این مقاله به راه حل‌ها و نحوه رفع آن خواهیم پرداخت تا به راحتی این مشکل را حل کنید.

شیر اهرمی چگونه کار می‌کند؟

پیش از این‌که شروع کنیم باید ابتدا در رابطه با ساختار این نوع شیرهای آب توضیحاتی به شما بدهیم. شیرآلات اهرمی که کاربردهای بسیار زیادی در لوله کشی خانه‌های تازه ساخت دارند علاوه بر مزیت‌هایی که دارند، مشکلاتی نیز پس از مدتی ایجاد می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها کم شدن فشار شیر آب اهرمی است. این شیرها توسط بالا و پایین بردن دسته فشار را تنظیم کرده و برخلاف شیرهای قدیمی که دوپیچ برای آب سرد و گرم داشتند دارای یک اهرم هستند. کنترل فشار آب در شیرآلات اهرمی بسیار راحت تر از شیرهای پیچی است.

علاوه بر کاربری ساده‌تر شیرهای اهرمی یکی دیگر از مزیت‌های مهم شیرآلات اهرمی مقاومت بالاتر نسبت به شیرهای پیچی و خرابی و اصطحلاک کمتر است همچنین شیرهای اهرمی شیک‌تر و مدرن‌تر هستند و در کنار همه‌ی این مزایا صرفه جویی در مصرف آب نیز یکی از مزیت‌های کلیدی شیرهای اهرمی است.

شیرهای اهرمی برای کنترل آب سرد و گرم از یک اهرم به جای پیچ استفاده می‌کنند و سمت راست آب سرد و سمت چپ آب گرم است و شما به میزان درجه حرارت مورد نیاز می‌توانید اهرم را به سمت چپ یا راست متمایل کنید. همچنین بالا و پایین بردن اهرم نیز تعیین کننده میزان فشار آب در شیرآلات اهرمی است.

چرا فشار شیرآلات اهرمی پس از مدتی کم می‌شود؟

شیرهای اهرمی در حمام، آشپزخانه، دستشویی و … کاربرد دارد و تقریبا امروز در طراحی‌های داخلی خانه‌ها جای شیرهای پیچی را گرفته‌اند. شیرهای اهرمی فضای کمتری را اشغال می‌کنند و بسیار شیک‌تر از شیرهای پیچی هستند اما پس از مدتی ممکن است کم شدن فشار شیر آب اهرمی برای شما دردسرهای زیادی ایجاد کند.

در ادامه به راهکارهای احتمالی برای رفع این مشکل خواهیم پرداخت و متداول‌ترین مشکلات شیرهای اهرمی را بررسی خواهیم کرد.

دلایل اصلی کم شدن فشار شیرآلات اهرمی چیست؟

در این قسمت به دلایل اصلی کم شدن فشار شیرآلات اهرمی پرداخته و به‌صورت کلی و خلاصه‌وار عیوب را برای شما لیست می‌کنیم:

  • خرابی کارتریج شیر آب اهرمی
  • نشتی آب و یا ترکیدن لوله آب در ساختمان
  • کاهش فشار آب
  • گرفتگی پرلاتور و توری سر شلنگ یا سر دوش
  • تمجع رسوب در آب‌گرم‌کن
  • استفاده زیاد آب در طبقات پایین‌تر (در خانه‌های آپارتمانی)

بیشتر بخوانید:

نصب شیلنگ روشویی

رفع کم شدن فشار شیر اهرمی توسط تمیز کردن پرلاتور

شیرآلات اهرمی دارای قطعه‌ای مشبک و فلزی هستند که به آن پرلاتور می‌گویند و این قطعه به سر شیر وصل می‌شود و همانند یک فیلتر عمل می‌کنند. وظیفه پرلاتور گرفتن رسوبات و اجرام اضافی موجود در آب است و به‌این‌صورت آب شفاف و زلال را تحویل شما می‌دهد. این فیلتر پس از مدتی استفاده، بسته به شهری که در آن زندگی می‌کنید و کیفیت آب آن‌جا به مرور جرم گرفته و رسوبات و اجرام داخل آب منافذ این فیلتر را می‌پوشانند.

کثیف شدن این فیلتر باعث کم شدن فشار آب شده و جلوی خروج آب را می‌گیرد. برای رفع این مشکل باید شیر اهرمی را باز کنید تا به فیلتر دسترسی پیدا کنید. برای باز کردن پرلاتور، حوله یا پارچه ضخیمی انتخاب کرده و به دور سر شیر بپیچید، سپس با انبردست خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده تا سر شیر باز شود.

برای تمیز کردن پرلاتور آن را زیر جریان آب با فشار قرار دهید تا فیلتر به خوبی تمیز شود و توصیه‌ی ما استفاده از آب گرم است تا به نرم شدن رسوبات و جدا کردن‌شان کمک کند.

اگر فشار آب کم است یک مسواک قدیمی بردارید و شروع به تمیز کردن پرلاتور کنید. اگر رسوبات ریز بوده و با مسواک نیز جدا نشدند می‌توانید از سرکه سفید برای از بین بردن اجرام و رسوبات استفاده کنید و پرلاتور را به خوبی تمیز کنید.

برای استفاده از سرکه ابتدا یک لیوان برداشته و داخل آن را پر از سرکه کنید و سپس پرلاتور را داخل سرکه انداخته و بگذارید یک شبانه روز داخل سرکه قوطه ور باشد. فردا که سراغ پرلاتور بروید متوجه خواهید شد که تمام اجرام و رسوبات از پرلاتور کنده شده و مثل روز اول نو شده است. حالا وقت گذاشتن پرلاتور سرجایش است. پرلاتور را آب کشیده و سر جایش نصب کنید. برای سفت کردن پرلاتور نیاز به انبر دست نیست و کافی است با دست آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و آن را سفت کنید. اگر این راه حل مشکل پرلاتور را حل نکرد به فکر خرید یک پرلاتور جدید باشید و آن را جایگزین کنید.

رفع مشکل کم شدن فشار شیر اهرمی توسط تمیز کردن توری کارتریج

رسوب زدایی کارتریج نیز مانند پرلاتور می‌تواند باعث رفع مشکل کم شدن فشار شیر اهرمی شود. توری کارتریج وقتی که دچار رسوب شده باشد و کثیف شده باشد کم کم باعث مسدود شدن محل خروج آب شده و باعث کم شدن فشار شیر آب اهرمی می‌شود.

کارتریج وظیفه تنظیم دما و فشار آب و همچنین قطع و وصل کردن آب را برعهده دارد. در کارتریج یک توری تعبیه شده است که در تماس مستقیم با آب است و در صورت کثیف شدن از فشار آب می‌کاهد.

برای تعمیر و تشخیص این مشکل در ادامه به شما نحوه بررسی و تعمیر کارتریج را آموزش می‌دهیم.

قدم اول قطع کردن جریان آب است که باید برای این‌کار به شیرفلکه ورودی آب دسترسی داشته باشید و آن را قطع کنید. برای رسیدن به پیچ مغزی شیر باید نشان آبی و قرمز روی دسته شیر را باز کنید. برای باز کردن از آچار آلن کمک بگیرید و دسته اهرمی را خارج کنید سپس قالپاق را برداشته و با کمک یک آچار فرانسه مهره کارتریج را باز کنید. وقتی کارتریج را باز کردید می‌توانید بررسی کنید که آیا توری کارتریج دلیل کم شدن فشار شیر آب اهرمی شما بوده است یا خیر.

درصورتی که اجرام روی توری را پر کرده بود برای رفع مشکل همانند پرلاتور عمل کرده و به تمیز کردن توری کارتریج بپردازید و آن را در سرکه قرار داده و یک شبانه روز منتظر بمانید تا رسوبات کارتریج به خوبی کنده شوند.

بیشتر بخوانید:

علت سفت شدن شیر آب

رفع مشکل کم شدن فشار شیرآلات اهرمی توسط تمیز کردن توری شیر پیسوار

از عوامل پرتکرار در کم شدن فشار شیرآلات اهرمی، گرفتگی شیر پیسوار است که خوشبختانه به راحتی قابل رفع است. وظیفه شیر پیسوار قطع و وصل کردن جریان آب از زیر سینک است. در مواقعی که شیر فلکه اصلی در دسترس نیست ما به کمک شیر پیسوار می‌توانیم جریان آب را قطع کنیم و تعمیرات شیرآلات را انجام دهیم.

شیر پیسوار در ساختار داخلی خود یک عدد توری برای فیلتر کردن آب دارد که پس از مدتی استفاده می‌تواند رسوب گرفته و مسیر آب را مسدود کند.

این رسوب گرفتگی می‌تواند دلیل اصلی کم شدن فشار شیر آب اهرمی باشد و برای رفع آن باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. شیر فلکه اصلی را ببندید و آب لوله‌ها را خالی کنید
  2. اقدام به بازکردن شیر پیسوار کنید
  3. توری را همانند پرلاتور با فشار آب تمیز کرده و اگر تمیز نشد از سرکه استفاده کنید
  4. پس از تمیز کردن فیلتر آن را آب کشیده و سر جای قبلش قرار دهید
  5. شیر پیسوار را به خوبی ببندید و آب را وصل کنید

رفع مشکل کم شدن فشار آب شیرآلات اهرمی توسط تمیز کردن سر دوش

اگر فشار دوش حمام کم شده است یکی از اصلی‌ترین دلایل آن رسوب گرفتگی سر دوش است. پس از مدتی استفاده رسوبات و اجرام موجود در آب پشت توری سر دوش جمع شده و باعث کم شدن فشار آب می‌شود. سردوش‌های جدید معمولا از جنس پلاستیک منعطف هستند که به راحتی می‌توانید آن را باز کرده و با یک مسواک قدیمی به تمیز کردن آن بپردازید. در صورت تمیز نشدن سر دوش آن را در سرکه سفید قرار داده و یک شبانه روز منتظر بمانید تا رسوبات از سر دوش جدا شود. اگر رسوبات پس از یک شبانه روز جدا نشده بود با مسواک مجدد به تمیز کردن سر دوش بپردازید تا تمام رسوبات از سر دوش جدا شوند.

اگر مشکل فشار آب از سر دوش نبود مشکل از سمت لوله کشی یا حتی آبگرمکن شما است و بهتر است به بررسی آن بپردازید.

ads-cols-1-1

کالاها پیشنهادی

شیر ظرفشویی دوکاره درخشان مدل لوکس (واگنر)
ارسال رایگان

شیر ظرفشویی دوکاره درخشان مدل لوکس (واگنر)

15%
قیمت اصلی  4,820,000 بود.قیمت فعلی  4,097,000 است.
شیر دوش درخشان مدل رزکات رزگلد
ارسال رایگان

شیر دوش درخشان مدل رزکات رزگلد

15%
قیمت اصلی  4,468,000 بود.قیمت فعلی  3,798,000 است.
شیر روشویی پایه بلند کسری مدل امگا کروم مات
ارسال رایگان

شیر روشویی پایه بلند کسری مدل امگا کروم مات

23%
قیمت اصلی  4,420,000 بود.قیمت فعلی  3,403,000 است.
شیر دوش درخشان مدل تاپ طلایی
ارسال رایگان

شیر دوش درخشان مدل تاپ طلایی

15%
قیمت اصلی  4,083,000 بود.قیمت فعلی  3,470,000 است.
شیر توالت کسری مدل دانوب مشکی
ارسال رایگان

شیر توالت کسری مدل دانوب مشکی

23%
قیمت اصلی  3,380,000 بود.قیمت فعلی  2,602,000 است.

ایمیل شما محرمانه است و منتشر نخواهد شد.