دو حمام یکسان را تصور کنید. در اولی از شیرآلات معمولی استفاده شده. اما دومی شیرآلات و دوش توکار دارد. نتیجه چیست؟ جلوه و دکور این دو حمام زمین تا آسمان تفاوت دارند! خرید دوش و شیرآلات هر روز اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل باید قبل از خرید بررسی کامل انجام دهید. ما در این مقاله از چارسو برای بررسی دوش توکار، مزایا و معایب آن همراه شما هستیم.

دوش توکار چیست؟

دوش حمام توکار درون دیوار نصب می‌شود. در واقع شما فقط اهرم شیر و سردوش را مشاهده می‌کنید. مابقی اجزا و اتصالات درون دیوار قرار دارند. یک دوش توکار تمام کارایی دوش معمولی را در اختیار شما می‌گذارد. با این تفاوت که جلوه و قابلیت‌های آن بروزتر است. انواع مدل دوش حمام را در مقاله قبلی وبلاگ بخوانید.

دوش توکار چیست

انواع مدلهای دوش توکار

نقطه مشترک تمام دوش‌های توکار، نصب درون دیوار است. اما هر مدل براساس ویژگی و برند تفاوت دارد. مثلا بعضی از مدلها فقط سردوش ثابت و اهرم شیر دارند. بعضی دیگر از دوش‌ها کاملتر هستند و دوش سیار و تلفنی هم دارند. از نظر جنس، آبکاری، رنگ و… نیز انتخاب باید طبق نیاز و سلیقه شما صورت بگیرد.

اجزا و ساختار دوش حمام توکار

یک دوش توکار استاندارد با توجه به مدل، شامل اجزا و قطعات زیر است:

  • سردوش و اهرم شیر آب
  • صفحه اهرم که روی دیوار نصب می‌شود
  • بازوی سقفی که به سردوش متصل است
  • سردوش متحرک
  • شلنگ و پایه سردوش متحرک
  • زانوی دیوار پایه دار برای اتصال شلنگ به لوله‌کشی
  • پنل و صفحه آب بندی داخلی
قطعات دوش حمام توکار

مزایای دوش حمام توکار

شیرآلات توکار از تحولات بزرگ صنعت ساختمانی هستند. در طراحی این مدلها، تلاش شده نقص مدلهای کلاسیک برطرف شود. دوش توکار مزایای زیر را در خانه شما خواهد داشت:

۱. جلوه شیک و مدرن

دوش‌های توکار از تجهیزات مدرن بهداشتی هستند. این سبک زیبایی، نظم بصری و طراحی روز را در حمام شما به نمایش می‌گذارد. به علاوه نصب درون دیوار باعث می‌شود بخش بیشتری از کاشی دیوار نمایان شود.

۲. صدا و آسیب کمتر

در حالت عادی تجهیزات مقابل آب و شرایط محیطی قرار دارند. اما نصب درون دیوار، مانند یک لایه محافظ عمل می‌کند. به همین دلیل پوسیدگی دوش توکار کمتر است. وجود لایه دیوار تا حدودی صدا را هم کم می‌کند.

۳. اشغال حداقل فضا

در زندگی آپارتمانی خانه‌ها مساحت کمتری دارند. به همین دلیل استفاده از تجهیزات توکار محبوب شده‌اند. دوش توکار با اشغال کمترین فضا، کاملا مناسب خانه‌های کوچک است.

۴. تمیز کردن و مراقبت آسان

در نصب شیرآلات توکار، بخش کمی بیرون از دیوار قرار دارند. در نتیجه تمیز کردن بسیار ساده است. کافی است نظافت چند قطعه بیرونی را انجام دهید و تمام!

۵. صرفه‌جویی در مصرف آب

در طراحی دوش توکار از جدیدترین تکنولوژی استفاده می‌شود. وجود قطعات و سوپاپ جدید، سردوش کاهنده مصرف آب و… تا ۳۰% کاهش مصرف به همراه دارد.

مزایا دوش توکار

معایب دوش حمام توکار

در کنار مزیت‌ها، شیرآلات توکار معایب خودشان را دارند. بهتر است قبل از خرید با این ویژگی‌ها نیز آشنا باشید:

۱. تعمیر دشوار در صورت خرابی

پوسیدگی و آسیب در شیرآلات توکار به ندرت اتفاق می‌افتد. اما در صورت بروز مشکل و خرابی، تعمیر دشوار است. اگر مشکل از طریق پنل روی دیوار حل نشود، ناچارا باید بخشی از دیوار را تخریب کنید.

۲. نصب سخت و تخصصی

نصب دوش توکار هم در خانه‌های قدیمی و هم در خانه‌های نوساز قابل اجراست. فقط دقت کنید که حتما از متخصص کمک بگیرید. در کل بهتر است نصب را قبل از مرحله نازک‌کاری ساختمان انجام دهید. در خانه قدیمی نیز نصب با عملیات بنایی (تخریب بخشی از دیوار و تغییر مسیر لوله‌کشی) انجام می‌شود.

۳. هزینه بالای خرید و نصب

شیرآلات توکار یک محصول لوکس به حساب می‌آیند. در نتیجه معمولا قیمت بالاتری نسبت به شیرآلات معمولی دارند. البته هزینه نهایی به مدل و برند شیرآلات بستگی دارد. اما در کل هزینه خرید و نصب کمی بالاست.

۴. خسارت در صورت رسوب و نشتی

ممکن است املاح آب در دراز مدت باعث رسوب در سوپاپ شوند. این مساله می‌تواند به گرفتگی یا حتی شکستن سوپاپ بیانجامد. در بعضی از مدلها با حذف سوپاپ و تعبیه دایورتر در کارتریج اصلی این مشکل حل شده است.

مساله بعدی امکان نشتی لوله‌های درون دیوار است. این نشتی باعث آسیب به دیوار و خسارت می‌شود. راه حل استفاده از صفحه فلزی نگهدارنده و لاستیک دیافراگم است.

۵. نیاز به ضخامت کافی دیوار

خود دوش توکار فضای کمی اشغال می‌کند. اما تجهیزات درون دیوار به ضخامت کافی نیاز دارند. اگر دیوار شما نازک باشد، امکان نصب ندارید. از طرفی نقشه لوله‌کشی حمام نیز باید به صورت توکار باشد. البته این مساله در هنگام نصب قابل حل است.

معایب دوش توکار

نکات خرید دوش توکار

حالا کاملا با مزایا و معایب دوش توکار آشنا هستید. اگر تصمیم‌تان را برای خرید گرفته‌اید، لازم است چند نکته را بدانید. با توجه به این نکات می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید:

  • کیفیت مغزی در شیرآلات توکار بسیار مهم است. خراب شدن و تعویض مغزی، باعث خسارت و نیاز به تخریب دیوار می‌شود. پس قبل از ظاهر دوش حمام، به کیفیت مغزی آن توجه کنید.
  • تمام اجزا و قطعات را یکجا بخرید. این کار باعث زیبایی و کارایی بیشتر می‌شود. پس بازوی سقفی، براکت، سردوش، شلنگ و … هماهنگی داشته باشند.
  • معمولا استاندارد یکسانی برای مغزی و کاور مغزی وجود ندارد. یعنی ممکن است کاور یک برند را نتوانید روی مغزی برند دیگر استفاده کنید. پس در هنگام خرید از موجودی کاور مغزی‌تان مطمئن شوید.
  • توجه کنید که قاب و کاور شیرآلات به گونه‌ای باشد که به دیوار بچسبد. فاصله قاب و دیوار ممکن است باعث نفوذ آب به تجهیزات شود.

خرید بهترین دوش حمام

در آخر اینکه بعد از انتخاب مدل، تمام مشخصات و خدمات پس از فروش را چک کنید. برندهای kwc، کلار، شودر، قهرمان و… از برندهای باکیفیت تولید کننده دوش توکار هستند. محصولات این برندها در ایران خدمات مناسبی ارائه می‌دهند. برای مشاهده انواع شیرآلات حمام، قیمت و مشخصات، سری به فروشگاه چارسو بزنید.

اشتراک گذاری : Array