پاک کردن چربی هود از آن دسته فعالیت‌هایی است که به طور مستقیم با سلامت شما در ارتباط است و نادیده گرفتن آن می‌تواند باعث آلوده شدن غذای شما با انواع باکتری‌ها و بروز بیماری‌های مختلف در شما و اعضای خانواده‌تان شود. از این رو، اهمیت حفظ پاکیزگی این وسیله در آشپزخانه بسیار زیاد است. هود یکی از اجزای مهم آشپزخانه است. استفاده از هود در طول روز به صورت مداوم است و هود آشپزخانه به مرور آلوده و کثیف میشود. در این مقاله، در مورد بهترین روش‌های پاک کردن چربی هود با شما صحبت خواهیم کرد.

چطور چربی هود را پاک کنیم؟

هود از دو بخش بیرونی و داخلی تشکیل شده است و فرآیند پاکسازی برای هر کدام از این بخش ها متفاوت خواهد بود و مواد پاک کننده خاصی را نیاز دارد.

پاک کردن چربی از بدنه بیرونی هود

قسمت بیرونی در انواع هود، می‌تواند از جنس استیل، پلاستیک و یا مس باشد. برای هودهای مسی، باید از پاک کننده‌های مخصوص مس مانند اسپری‌های شیمیایی یا مواد طبیعی استفاده کرد. برای هودهای پلاستیکی میز، پاک کننده‌های صابونی و چند منظوره می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

در مورد هودهای استیل نیز، صرفا استفاده از آب گرم و صابون کافی است. پس از به کارگیری هر یک از این پاک کننده، لازم است هود با دستمال خشک تمیز شود.

پاک کردن چربی های داخل هود

برای پاکسازی چربی‌ها از قسمت داخل هود، بهتر است از بخار آب ناشی از جوشیدن آب در داخل یک ظرف روی شعله و زیر هود و پس از آن اسپری پاک کننده در داخل فضای هود استفاده شود. به کارگیری یک دستمال نم دار نیز برای پاک کردن لکه های احتمالی اسپری کافی خواهد بود.

پاک کردن چربی از فیلترهای هود

اگر فیلترهای هود شما ذغالی است، تمیز کردن آنها را بیخیال شوید. این فیلترها یکبار مصرف هستند و باید با نمونه نو جایگزین شوند. اما اگر این فیلترها از جنس آلومینیوم یا آهن باشند، می توانید مراحل پاک کردن چربی هود در قسمت فیلتر را توسط یک ظرف بزرگ آب گرم همراه با مقداری از مایع ظرفشویی یا جوش شیرین انجام دهید.

فیلترها باید حداقل 30 دقیقه داخل این محلول غوطه ور باشند و پس از آن با برس تمیز شده و پس از خشک شدن در جای خود نصب شوند.

بیشتر بخوانید:

تعویض فیلتر هود

پاک کردن چربی فیلترهای هود

قویترین پاک کننده چربی هود چیست؟

چربی‌های موجود بر روی هودهای آشپزخانه در مواردی واقعا به راحتی پاک نمی‌شوند و اعصاب شما را بهم خواهند ریخت. در این حالت، معمولا باید به سراغ پاک کننده های قوی بروید.

جوش شیرین

این ماده یکی از قدیمی‌ترین پاک کننده‌های بدون ضرر است. شما می‌توانید مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و آن را به صورت خمیر یا محلول بر روی چربی‌های هود قرار دهید و بعد با دستمال پاک کنید.

سرکه

محلول آب و سرکه همیشه برای پاک کردن چربی هود به عنوان یک راه حل سریع و ارزان در نظر گرفته می‌شود. این محلول را با نسبت مساوی از دو ماده تهیه کرده و بر روی چربی‌ها اسپری کنید و بعد با دستمال نم دار پاک کنید.

اسپری تمیز کننده سطوح

استفاده از اسپری‌هایی که برای تمیز کردن سطح اجاق گاز استفاده می کنید و یا اسپری‌های چند منظوره، در از بین بردن لکه‌های چربی موجود بر روی هود نیز کاربرد دارد و آسیبی نیز به قطعات هود نمی رساند.

قویترین پاک کننده چربی هود

سایر موارد

مایع ظرفشویی و پودر لباسشویی، دو ماده‌ای هستند که ترکیب مقادیر کمی از آنها با آب و اسپری آنها بر روی سطح بیرونی و داخلی هود، لکه‌های چربی را به خوبی از بین خواهد برد. البته دقت داشته باشید که این دو ماده نباید زیاد قوی باشند.

به طور مثال از پودرهای لباسشویی دارای آنزیم نباید برای پاک کردن چربی هود استفاده کنید. همچنین مراحل پاک کردن نیز صرفا باید توسط یک اسفنج انجام شود و از اسکاچ یا سیم ظرفشویی بر روی سطح داخلی و بیرونی هود استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

کلام آخر

هودهای آشپزخانه خیلی سریع تر از آنچه که شما فکر می‌کنید کثیف می‌شوند و اگر به طور مرتب آنها را تمیز نکنید، پس از مدتی با انبوهی از لکه‌های مقاوم مواجه می‌شوید که پاک کردن آنها باعث ایجاد خش بر روی هود شما خواهند شد و شاید مجبور به خرید هود جدید شوید. در نتیجه، تمیز کردن های دوره ای ( ترجیحا 2 هفته یکبار) هود آشپزخانه خود را از یاد نبرید. همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله تعویض لامپ هود آشپزخانه از وبلاگ چارسو را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری : Array