تمامی هود‌های مدرن آشپزخانه به سیستم روشنایی مجهز هستند. شاید بسیاری از افراد وجود لامپ برای هود آشپزخانه را ضروری ندانند یا استفاده چندانی از آن نکنند. اما به هرحال لامپ هود می‌تواند در تأمین نور محل پخت‌وپز مؤثر باشد. به‌خصوص اگر آشپزخانه شما از نور مناسب در محلی که اجاق گاز قرار گرفته، برخوردار نباشد.

علاوه بر تأمین روشنایی بهتر، لامپ‌های هود‌های مدرن نقش تزئینی در نورپردازی آشپزخانه بازی می‌کنند و با خاموش کردن لامپ‌های آشپزخانه و روشن گذاشتن لامپ های هود، شاهد نورپردازی زیبای آشپزخانه خواهید بود. لامپ هود نیز ممکن است مانند هر لامپ دیگری با خرابی و سوختگی مواجه شود. شاید اولین راهی که به فکر هر کسی برسد تعویض لامپ باشد. اگر باز هم لامپ هود روشن نشد چه؟

دلایل دیگری هم برای خرابی چراغ هود وجود دارند که باید آن‌ها را هم مورد بررسی قرار داد. در ادامه این مقاله علت روشن نشدن چراغ هود به طول کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین تعویض لامپ هود آشپزخانه نیز آموزش داده خواهد شد.

دلایل روشن نشدن و خرابی لامپ هود چیست؟

در این قسمت رایج‌ترین دلایل خرابی چراغ هود بررسی خواهد شد. اما قبل از اینکه سراغ هود و اجزای آن بروید، بهتر است ابتدا اتصال هود به برق را بررسی کنید.

ممکن است دوشاخه یا سیم هود دچار قطعی شده باشند، یا مشکلی در پریزی که هود به آن متصل است ایجاد شده باشد. بررسی فیوز و اطمینان از عملکرد برق در آشپزخانه نیز از دیگر مواردیست که همان ابتدا باید مدنظر قرار دهید.

اگر در این قسمت‌ها مشکلی مشاهده نکردید، به سراغ خود هود رفته و اجزای آن را بررسی کنید. لازم به ذکر است که همواره ایمنی را مدنظر قرار داده و برای جلوگیری از مواجه شدن با شوک الکتریکی و برق گرفتگی، ابتدا اتصال هود را از منبع برق قطع کرده و سپس به بررسی اجزای آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

معرفی 30 مدل هود ارزان قیمت

لامپ سوخته است

اولین موردی که باید بررسی شود، سوختگی لامپ است. لامپ‌های هود ممکن است از نوع هالوژنی، LED یا رشته‌ای باشند. لامپ هود معمولاً پشت فیلترهای چربی هود قرار گرفته و دسترسی به آن آسان است.

اگر به تازگی هود شما روشن بوده است مقداری صبر کنید تا لامپ‌ها خنک شوند و بعد اقدام به باز کردن آن‌ها کنید. چرا که ممکن است لامپ‌ها بعد از مدتی روشن بودن داغ شده باشند.

با بررسی لامپ به وسیله یک مولتی متر می‌توان از سلامت یا خرابی آن اطمینان حاصل کرد. تعویض انواع لامپ‌های هود در ادامه این مقاله بررسی خواهد شد.

مشکلی در سوکت وجود دارد

مشکل سوکت هود

گاهی مشکل از لامپ نیست،‌ بلکه باید سوکت را بررسی کرد.

سوکت وظیفه رساندن جریان برق به لامپ را دارد. اگر سوکت دچار مشکلی شده باشد، رسیدن برق به لامپ با اختلال مواجه خواهد شد. سوکت‌ لامپ به مرور زمان ممکن است با فرسودگی و خرابی مواجه شود.

باز هم با استفاده از یک مولتی متر می‌توان رد شدن جریان برق از نقاط اتصال سوکت به لامپ را بررسی کرد. اگر با وجود استفاده از یک لامپ نو، باز هم نتیجه نگرفتید، احتمالاً علت روشن نشدن چراع هود خرابی سوکت‌هاست و باید سوکت را تعویض کنید.

ترانسفورماتور خراب است

ترانسفورماتور هود

ترانسفورماتور وظیفه کاهش ولتاژ جریان برق فراهم شده برای هود را بر عهده دارد. این قطعه معمولاً در هودهای دارای لامپ‌های LED یا هالوژنی استفاده می‌شود.

اگر مشکل از لامپ یا سوکت نباشد، احتمالاً مشکل خرابی چراغ هود از ترانسفورماتور است. در اینجا هم با استفاده از مولتی متر و اندازه گیری ولتاژ تولید شده توسط ترانسفورماتور، می‌توان از سلامت یا خرابی آن اطمینان حاصل کرد.

سوئیچ لامپ خراب شده است

سوئیچ لامپ همان چیزی است که امکان کنترل روشن و خاموش کردن لامپ‌های هود را برای شما فراهم می‌کند. اختلال در عملکرد سوئیچ لامپ می‌تواند علت روشن نشدن چراغ هود باشد.

محل قرار گرفتن سوئیچ لامپ هود معمولاً در پشت پنل کلید‌های کنترلی هود است. ممکن است سوئیچ مربوط به روشن و خاموش کردن لامپ‌ هود نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. قبل از تعویض حتماً اتصالات سوئیچ را بررسی و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

اگر تجربه‌ای در این کار ندارید، بهتر است از افراد مختصص در این زمینه کمک بخواهید.

سیم کشی داخلی مشکل دارد

خرابی سیم کشی داخلی هود

گاهی اوقات علت روشن نشدن چراغ هود به سیم‌کشی داخلی هود برمی‌گردد. ممکن است اجزای داخل هود شما هیچ مشکلی نداشته باشند، اما به درستی به یکدیگر متصل نشده باشند.

باید سیم‌کشی داخلی هود را بررسی کرده و از اتصال صحیح و محکم سیم‌ها اطمینان حاصل کنید. ممکن است در جایی نیاز به استفاده از چسب برق برای محکم کردن اتصالات باشد. برای بررسی سیم‌کشی داخل هود باید فیلترها و پنل هود را باز کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش تعویض فیلتر هود

بورد الکترونیکی هود سوخته است

سوختن بورد داخلی هود

بورد الکترونیکی هود همان قطعه ای است که تمام عملکردهای هود نظیر روشن و خاموش شدن موتور، فن‌ها و لامپ‌ها را کنترل می‌کند. برای بررسی سالم بودن بورد الکترونیکی، فن‌ها را نیز امتحان کنید. اگر با وجود تأمین برق برای بورد، فن‌ها یا لامپ‌ها روشن نمی‌شوند، ممکن است این بورد سوخته باشد و نیاز به تعویض داشته باشد. اگر در زمینه تعمیر یا تعویض بورد نیز تجربه‌ای ندارید، بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

تعویض لامپ هود

اما اگر اطمینان حاصل کردید که علت خرابی چراغ هود شما از لامپ است، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

در ادامه، با آموزش تعویض انواع لامپ هود آشنا خواهید شد. توجه داشته باشید که دسترسی به لامپ‌های هود در مدل‌های مختلف ممکن است با هم فرق کند. در این آموزش روش‌های کلی برای تعویض لامپ هود مطرح خواهند شد.

اگر این آموزش‌ها برای شما کارساز نباشد، باید به شرکت سازنده هود خود یا افراد متخصص، برای گرفتن کمک مراجعه کنید.

لامپ مناسب را انتخاب کنید

اولین قدم برای تعویض لامپ هود آشپزخانه، انتخاب یک لامپ مناسب است. به هیچ وجه تلاش نکنید تا از لامپ‌های دیگری به جز لامپ‌های توصیه شده برای هود خود استفاده کنید.

در مورد ولتاژ لامپ‌های رشته‌ای یا هالوژنی توجه داشته باشید که باید لامپی را انتخاب کنید که ولتاژ آن برابر یا پایین‌تر از ماکزیمم ولتاژ مجاز ذکر شده برای لامپ‌های هود باشد.

برای لامپ‌های LED نیز توجه داشته باشید که حتماً برای استفاده در هود مناسب باشند تا با قرار گرفتن در معرض گرمای حاصل از پخت و پز، دچار شکستگی نشوند.

اگر در انتخاب لامپ مناسب برای هود خود با مشکل مواجه هستید، به نمایندگی یا خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده هود خود مراجعه کنید.

مراحل کلی برای تعویض لامپ هود آشپزخانه

فارغ از نوع لامپ به کار رفته در هود، تعدادی از مراحل تعویض لامپ هود آشپزخانه برای تمامی مدل‌ها یکسان است.

این مراحل عبارت است از:

  • قطع جریان برق
  • در صورتی که هود را به تازگی خاموش کرده‌اید، تا سرد شدن لامپ‌ها صبر کنید
  • باز کردن کاور شیشه‌ای لامپ به وسیله یک پیچ گوشتی (در برخی مدل‌ها ممکن است نیاز به باز کردن پنل اصلی هود نیاز باشد)
  • خارج کردن لامپ از سوکت
  • تمیز کردن لامپ جدید و تلاش برای باقی نماندن اثرانگشت و چربی روی آن
  • نصب لامپ جدید در سوکت
  • وصل کردن جریان برق و امتحان کردن عملکرد لامپ جدید
  • گذاشتن پنل یا کاور لامپ‌ها در جای خود و محکم کردن آن در جای خود به وسیله پیچ گوشتی

اما با توجه به نوع لامپ، باید نکاتی را در تعویض لامپ‌های متخلف در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فاصله هود تا گاز چقدر است؟

انواع لامپ هود و نکات مربوط به تعویض آن‌ها

همان طور که قبلاً هم گفتیم معمولاً در هود‌ها از لامپ‌های رشته‌ای، LED یا هالوژنی استفاده می‌شود.

در این جا باز هم اهمیت شناخت لامپ مناسب برای هود شما مطرح می‌شود. برخی از لامپ‌ها به وسیله چرخاندن در سوکت خود محکم می‌شوند و یا از آن خارج می‌شوند. مانند لامپ‌ رشته‌ای زیر:

و یا لامپ‌ LED زیر:

تعویض لامپ‌ LED هود

از طرفی برخی از لامپ‌های دارای دو پین بوده که هر پین در یک سوراخ محکم می‌شود. برای خارج کردن این لامپ‌ها از جای خود یا گذاشتن آن‌ها در جای خود احتیاجی به چرخش نیست، بلکه باید با احتیاط و صرف کمی فشار آن‌ها را در جای خود قرار داد یا از جای خود خارج کرد. مانند لامپ‌ هالوژنی زیر:

و یا لامپ‌ LED زیر:

کلام آخر

در این مقاله دلایل خرابی چراغ هود بررسی شد. همان طور که گفته شد، در برخی از موارد علت خرابی از خود لامپ نیست و باید سایر اجزای هود نیز مورد بررسی قرار بگیرند.

اگر اطمینان حاصل کردید که مشکل از لامپ هود است، چاره‌ای جز تعویض آن ندارید. تعویض لامپ هود کار چندان دشواری نیست و تنها باید نکات گفته شده در این مطلب را به خوبی مورد توجه قرار دهید. درنهایت خرید هود باکیفیت باعث می‌شود خرابی‌ها کمتر شود و هنگام خرابی از خدمات پس از فروش و ضمانت معتبر استفاده کنید.

اشتراک گذاری :