شیرآلات برای یک دلیل آشکار قسمت مهمی از خانه شما هستند: آن‌ها آب را برای انجام کارهای گوناگون توزیع می‌کنند. بنابراین، سالم نگه داشتن شیرآلات آشپزخانه، دستشویی و حمام در شرایط درست کارکردشان امری ضروری است. برخی از موارد ممکن است باعث شود نیاز به تعمیر شیرآلات برند خاص پیدا کنید، از نشت آب گرفته تا سر و صدای اضافی. گاهی اوقات این مشکلات ناشی از قدیمی بودن شیرآلات است. حال با این مشکلاتی که برایتان پیش آمده چه می‌کنید؟ به لوله کش زنگ می‌زنید یا خود تعمیرات را بر عهده می‌گیرد؟ شما تنها با یادگیری نحوه تعمیر شیرآلات خانگی، می‌توانید با هزینه کم و سرعت بالا مشکلات مرتبط را که شامل نصب و تعمیر است حل و فصل کنید. با این حال، ما به شما آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات بهداشتی را به طور جامع در زیر بیان می‌داریم، با چهارسو همراه باشید.

تعمیر شیرآلات قدیمی

شیرآلات قدیمی آن‌هایی هستند که دارای دسته‌های جداگانه برای آب گرم و سرد هستند. این‌ها معمولاً به شیرآلات پیچی، کلاسیک یا مخلوط نیز مشهورند. مغزی آن‌ها از برنج ساخته شده و از چندین واشر برای آب‌بندی استفاده می‌کنند. معمولاً در شیرآلات قدیمی مشکلاتی نظیر چکه کردن، سفت‌ باز و بسته شدن شیر و یا هرز بودن ناشی از واشر یا مغزی شیر است. در این‌گونه موارد با باز کردن شیر و جایگزینی قطعات مشکل حل می‌شود.

تعمیر شیرآلات جدید

شیرآلات جدید که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند به دو نوع اهرمی و چشمی (اتوماتیک) تقسیم می‌شوند. مدل اهرمی دارای تنها یک دسته می‌باشد که از طریق پولکی روی خود که به رنگ‌های آبی و قرمز است، می‌توان جهت آب گرم و سرد را تعیین کرد. خرابی در این مدل از شیرآلات با تعویض مغزی یا کارتریج انجام می‌گیرد. اما در مدل‌های چشمی، خرابی معمولاً ناشی از سنسور مادون قرمز است که نیاز به حضور نیروی متخصص است.

مقالات مرتبط

چند روش صحیح برای برق انداختن و تمیز کردن شیرآلات در منزل

آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات

تعمیر شیرآلات کاری اجتناب‌ناپذیر است، زیرا هرازگاهی قطعات شیرآلات فرسوده شده و نیاز به تعمیر و جایگزینی دارد. مشکلات احتمالی در بیشتر موارد چکه کردن آب یا سر و صدای اضافی از شیر و متعلقات آن است. خرابی تنها مربوط به شیرآلات قدیمی نیست، بلکه شیرآلات جدید نیز ممکن در کوتاه مدت یا بلند مدت دچار این مشکلات حساس شوند.

چکه کردن شیر آب

چکه کردن شیر شایع‌ترین مشکل سیستم لوله ‌کشی و در عین حال یکی از ساده‌ترین تعمیرات مرتبط با شیرآلات است. با این حال بسیاری از مردم آن را نادیده می‌گیرند و در بلند مدت مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر می‌شوند.

راه حل چیست؟ چکه کردن ناشی از نفوذ آب ذخیره شده است. به یاد داشته باشید که ذخیره آب ورودی خانه شما همیشه تحت فشار است، بنابراین باید یک مسدود کننده، آب ورودی را زمانی که دسته شیر در موقعیت OFF قرار دارد را نگه دارد. این مسدود کننده یا مغزی معمولاً توسط واشر به نشیمنگاه (Seat) محکم فشرده می‌شود. بدیهی است، هنگامی که واشر یا نشیمنگاه به درستی کار نمی‌کند، آب از شیر چکه می‌کند. برای متوقف کردن این مشکل، معمولاً تنها کاری که انجام می‌دهید عوض کردن واشر یا تعمیر نشیمنگاه است.

نکته: مهم نیست شیر آب فشاری از چه نوعی باشد، آیا دسته‌های جداگانه برای آب گرم و سرد وجود دارد (شیرآلات پیچی) یا فقط یک دسته مسئول گرم و سرد آب است (شیرآلات اهرمی)؟ هر دو این‌ها بر اساس اصول اولیه خاصی عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل تعمیر چکه کردن شیرآلات

در اینجا نحوه جدا سازی قطعات و مشکلات رایج و روش تعمیر شیرآلات خانگی را آموزش می‌دهیم:

مرحله 1:

خب، اولین کاری که باید انجام دهید این است که منبع اصلی آب یا شیرفلکه خانه را ببندید، سپس با پیچ‌گوشتی پیچ داخلی درپوش‌ها را باز کنید. بعضی از پیچ‌ها توسط دکمه فلزی یا پلاستیکی یا دیسکی پنهان شده‌اند. هنگامی که دکمه را فشار می‌دهید، خواهید دید که پیچ بالای دسته سوار شده است. در صورت لزوم برای راحتی در باز کردن پیچ می‌توانید از روغن ترمز اتومبیل استفاده کنید.

شیرآلات اهرمی به دو نوع شیرهای فشنگی مجهز به کارتریج (مغزی) و شیرهای گردان توپی تقسیم می‌شوند. با این حال برای تعمیر چکه کردن آب، به مانند شیرآلات پیچی باید مسیری مشابه را طی کرد. شیر اهرمی دارای پولک پلاستیکی بر روی خود است که جریان آب گرم و سرد را با رنگ‌های آبی و قرمز نشان می‌دهد، نخست این پولک را برداشته و سپس اقدام به باز کردن پیچ‌ها کنید.

مرحله 2:

بعد از باز کردن پیچ‌ها سراغ درآوردن دسته بروید، سپس نگاهی کلی به سیستم داخلی شیر بیندازید. در شیرآلات پیچی شما مغزی را خواهید دید، در این حالت نخست آن را باز کرده و از جای خود بیرون می‌آوریم. به طور کلی چکه کردن آب ناشی از واشر خراب یا مغری است در هر صورت واشر خراب را بیرون آورده و واشر نو را جایگزین کنید. اگر مغزی نیز خراب است، مغزی سالم را جایگزین کنید. کار تمام است، مغزی و درپوش‌ها را سر جای خود قرار دید.

در شیرآلات اهرمی شما کارتریج را خواهید دید، در این حالت آن را باز کرده و از شیار خود بیرون بیاورید. چکه کردن آب در شیرآلات اهرمی تنها به دلیل خرابی کارتریج است، زیرا در آن واشر به کار نرفته است. سپس کارتریج جدید و درپوش را سر جای خود قرار دهید.

نکته: تعویض مغزی شیرآلات پیچی و اهرمی را در ادامه مقاله به تفصیل توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:

آموزش نصب شیرآلات توکار

سر و صدای اضافی

زمانی که شما شیر را باز و بسته می‌کنید، ممکن است هر نوع صدایی را بشنوید! چندین دلیل ممکن برای این پدیده گوش خراش وجود دارد. در خانه‌های قدیمی ممکن است صدا ناشی از لوله آب باشد که در هنگام باز کردن شیر به صدا در می‌آید. در این مورد باید لوله را جایگزین کنید تا از سر و صدا خلاص شوید، ولی این راه به لوله ‌کشی ماهر و یک یا چند روز زمان نیاز دارد.

به احتمال زیاد وجود اندازه نادرست واشر مشکل صدا است. قبل از شروع تعمیر لازم است شیرفلکه را ببندید. جایگزینی واشر و سفت کردن آن سر جای خود باید سر و صدا را از بین ببرد. اگر شیر هنوز سر و صدای ایجاد می‌کند، نشیمنگاه واشر را چک کنید. رسوب ممکن است بخشی از نشیمنگاه را بسته باشد و جریان آب محدود شده می‌تواند باعث سر و صدای شیر شود. اگر این مورد مشکل مورد نظر است، نشیمنگاه را تمیز کنید.

شنیدن سر و صدا می‌تواند به این معنی است که میله‌های فلزی ساقه (Stem) به مقاطع اتصال‌دهنده متصل می‌شوند. ساقه را بیرون بیاورید و به همراه پوشش ساقه آن‌ها را روغن‌کاری کنید. روان‌کاری با روغن باید سر و صدا را متوقف کند. اگر باز هم صدایی شنیدید، ممکن است پوسیده شدن ساقه مشکل باشد. لازم است ساقه جدید را جایگزین کنید. در صورت شنیدن دوباره صدا، راه حل نهایی تعویض کامل مغری شیر است.

مقالات مرتبط

فشار آب کم

یکی دیگر از مشکلات شیرآلات خانگی، مسئله فشار کم آب است. اگر جریان آب از مخلوط به جای جریان ثابت و کافی که شما استفاده می‌کنید به مقدار بسیار کمی از شیر خارج شود، شما با فشار کم آب مواجه هستید.

خوشبختانه، می‌توانید این مشکل را حل کنید تا زمانی که ابزار مناسب برای این کار را داشته باشید. فشار کم آب عمدتاً به علت افزایش ذخایر معدنی (رسوب) یا آلودگی در لوله اصلی آب است. برای حل مشکل، شما فقط نیاز به تمیز کردن قطعات مختلف شیر دارید. نخست قسمت‌های مختلف شیرآلات به‌ویژه قسمت سرشیر آن را باز کنید و با استفاده از سرکه و آب تمیز بشویید.

با این حال، اگر مسئله همچنان ادامه داشت، ممکن است مشکل در لوله اصلی آب باشد و شما باید با لوله کش حرفه‌ای تماس بگیرید.

زنگ‌زدگی

حتی بهترین شیرآلات بهداشتی نیز با گذشت زمان دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. زنگ زدگی عملکرد صحیح شیر را کاهش می‌دهد. این مشکل ممکن است در برخی قطعات شیرآلات به دلیل رسوب و پر شدن آب و قرارگیری قسمت‌های فلزی در برخورد با آب و رطوبت ایجاد شود. زنگ زدگی می‌تواند هر جا در داخل و یا خارج از شیرآلات توسعه یابد. در این مورد بهتر است قطعات نو را جایگزین قطعات زنگ زده کنید.

 نصب نادرست

برخی مشکلات شیرآلات نظیر زنگ زدگی، فشار کم آب یا نشت کردن آب، ممکن است به دلیل نصب ضعیف آن‌ها است. برای این منظور لازم است تمام مراحل باز و بسته کردن قطعات را به درستی انجام دهید.

واشر و مغزی باید در جای خود قرار گرفته و محکم سفت‌ شوند. کارتریج در شیرآلات اهرمی باید به درستی در شیارهای خود قرار گیرد و روکش حلقوی آن در جای خود سفت شود.

بیشتر بخوانید:

نحوه بستن شیر پیسوار

تعویض مغزی شیرآلات

در این بخش، تعویض شیر اهرمی و پیچی را توضیح می‌دهیم.

ابزار لازم برای تعویض مغزی: 1- آچار فرانسه سایز متوسط 2- آچار آلن سایز 2/5 3- پیچ گوشتی دو سو.

تعویض مغزی شیر اهرمی:

1- زیر دسته اهرم دارای پولک پلاستیکی رنگی (به رنگ قرمز و آبی) است، با پیچ گوشتی آن را جدا کنید.

2- پشت پولک پلاستیکی یک پیچ بسیار ریز وجود دارد که لازم است آن را با آچار آلن یا پیچ گوشتی باز کنید.

3- پیچ را جدا کرده و در گوشه ای قرار دهید، سپس دسته شیر را با اعمال فشار به سمت بالا بکشید تا از جای خود درآید.

4- زیر اهرم روکش حلقوی و نوک کارتریج یا مغزی را می‌بینید. برای بیرون آوردن کارتریج لازم است نخست روکش حلقوی را با استفاده از آچار فرانسه باز کنید.

5- حالا به مغزی دسترسی دارید، مغزی را به سمت بالا بکشید تا از جای خود درآید.

6- حتماً مغزی را وارسی کنید، زیر آن دو شیار وجود دارد که در زمان نصب مجدد باید داخل برآمدگی کف شیر قرار گیرد.

7- قبل از قرار دادن مغزی نو، نخست دسته و بدنه شیر را از رسوب پاک و تمیز کنید. می توانید برای این کار از سرکه استفاده کنید.

8- مغزی نو را سر جای خود قرار دهید و مراحل را به صورت معکوس دوباره انجام دهید.

تعویض مغزی شیر قدیمی:

1- معمولاً بر روی درپوش‌های شیر یک پیچ وجود دارد، نخست با استفاده از پیچ گوشتی پیچ‌ها را باز کنید.

2- در پوش‌ها را بیرون بیاورید، حالا مغزی را می‌توانید ببیند.

3- با استفاده از آچار فرانسه مغزی شیر را از جای خود دربیاورید.

4- تمام کار همین است. مغزی جدید را سر جا خود قرار دهید و مراحل بالا را به طور معکوس انجام دهید.

تعمیر مغزی شیر نیم دور

مغزی شیر نیم دور همان مغزی سرامیکی است که در اکثر شیرآلات جدید به کار می‌رود و برای باز و بسته کردن شیرآلات نیاز به چرخش یک دور کامل ندارد. پس برای تعویض مغزی شیر نیم دور باید از روش تعویض مغزی شیر اهرمی استفاده کنید که در مقاله به طور کامل بیان شد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل تعویض مغزی شیرآلات

تعمیر شیرآلات در منزل را خودت انجام بده!

آیا به تازگی خودِ شما شیرآلات خانه را تعمیر کرده‌اید؟ اگر این‌طور باشد باید به شما تبریک بگوییم، وگرنه توصیه می‌شود برخی از مشکلات مربوط به شیرآلات بهداشتی که احتمالاً با آن‌ها مواجه هستید را از طریق آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات که در این مقاله بیان شد را مو به مو اجرا کنید.

ممکن است استدلال کنید که هر زمان مسئله‌ای به وجود آمد، بهتر است با لوله کش ماهر تماس بگیرم. این فکر دست است، ولی زمانی که کار نیاز به تخصص ویژه دارد، وگرنه انتظار شما برای رسیدن لوله کش ماهر تنها برای عوض کردن مغزی و پرداخت هزینه بیشتر، عاقلانه نخواهد بود.

مهم است که این مورد را درک کنیم که برخی از مشکلات ساده را می‌توان تنها با آموزش صحیح به سرعت برطرف کرد. همیشه این فکر را داشته باشید که محدودیتی برایتان وجود ندارد، شما می‌توانید از پس بسیاری از کارهای فنی برآیید.

همان‌طور که می‌بینید، بیشتر مشکلات رایج شیرآلات در منزل به راحتی قابل حل هستند. گاهی اوقات، شما فقط نیاز به چند ابزار ساده دارید تا بتوانید مشکل را در عرض چند دقیقه برطرف کنید.

سوالات متداول

تعمیر مغزی شیر نیم دور چگونه است؟

مغزی شیر نیم دور همان مغزی سرامیکی شیرآلات اهرمی است و تعمیز مغزی شیر نیم دور با تعویض آن صورت میگیرد که در مقاله به طور کامل توضیح داده‌ایم.

تعمیر شیرآلات در منزل ممکن است؟

بله در اکثر مواقع سرویس و تعمیر شیرآلات در منزل به راحتی ممکن است زیرا مشکلات شیرآلات ساده هستند.

جهت باز شدن شیر آب کدام سمت است؟

در شیرآلات مدرن و اکثر شیرآلات قدیمی اهرم آب گرم به سمت چپ و آب سرد به سمت راست باز می‌شود.

اشتراک گذاری :