دستگاه‌هایی که برای پخت و پز استفاده می‌شوند شامل انواع فرها، ماکروویو، انواع اجاق گاز و البته سولاردام‌ها هستند که یکی از اقلام بسیار کاربردی در محیط آشپزخانه نیز محسوب می‌شوند. در گذشته تنها ابزار پخت و پز در آشپزخانه اجاق‌ها بودند که به مرور زمان با فرها ترکیب شده و فرهای گازی را بوجود آوردند و به مرور و با آمدن تکنولوژی‌های جدید وسایل جدیدتری مثل مایکروویوها و سولاردام‌ها به میدان آمدند و جای اجاق‌های قدیمی آشپزخانه‌های ما را گرفتند.

در ادامه به شرح تفاوت این دستگاه‌های مدرن خواهیم پرداخت و به شما در خرید فر ماکروفر یا سولاردام کمک خواهیم کرد.

ماکروویو چیست و چگونه کار می‌کند؟

ماکروویو که به انگلیسی Microwave نامیده می‌شود یکی از مدرن‌ترین روش‌های پخت را به شما ارائه می‌کند. ماکروویو برای پخت و پز و یا گرم کردن مواد غذایی شما از تابش الکترومغناطیسی استفاده می‌کند و به دلیل کوتاه بودن طول موج نسبت به امواج رادیویی و بلند بودن طول موج نسبت به مادون قرمز بهترین گزینه برای استفاده در پخت و پز است. دستگاه ماکروویو برای تولید این نوع از اشعه از لامپ‌هایی به نام مگنترون استفاده می‌کند. اشعه با برخورد به دیواره‌های داخلی دستگاه و ایجاد انعکاس اشعه در درون محیط ماکروویو باعث می‌شود تا این اشعه به غذا برخورد کرده و مولکول‌های آب را به صورت دو قطبی درآورد و سپس این فرآیند باعث ایجاد جنبش مولکول‌های آب شده و این جنبش نیز باعث ایجاد گرما در غذا خواهد شد.

دستگاه ماکروویو در بازار تحت عنوان برندهای مختلفی ارائه می‌شوند و البته ممکن است این دستگاه به نام‌های ماکروفر، مایکروویو نیز شناخته شود.

معنای نام این دستگاه نیز ترکیب دو کلمه‌ی Micro به معنای ریز و Wave یعنی موج است که از نام دستگاه نیز می‌توان به کاربرد و نحوه کار دستگاه پی برد.

مزیتی که ماکروویو نسبت به فر دارد این است که نیاز به گرم شدن کل فضا را ندارد و فقط کافی است تا اشعه‌های الکترومغناطیسی به غذا برخورد کنند تا غذا گرم شود. یکی از معایب ماکروویو این است که غذا به صورت یکنواخت پخت نمی‌شود نیاز به زیر و رو کردن غذا در حجم‌های بالا دارید به این دلیل که قسمت‌های آبدار غذا به دلیل نحوه‌ی کار این دستگاه زودتر گرم شده و ممکن است غذا به شدت خشک شود.

فر چیست و چگونه کار می‌کند؟

فر یکی از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های پخت و پز در آشپزخانه‌ها بوده است و حتی هم‌اکنون نیز از این دستگاه برای پخت و پز استفاده می‌شود. فر به دلیل نحوه‌ی کاری که دارد غذا را با دمایی یکنواخت پخت می‌کند و از این جهت مانند ماکروویو غذا را خشک نخواهد کرد.

فرها در انواع مختلف برقی و گاز در بازار موجود هستند و به صورت‌های مبله‌ای و یا توکار در خانه‌ها راه‌اندازی می‌شوند. اولین مدل فرها نوع گازی بودند که با اجاق‌ها ترکیب می‌شدند و معمولا در همه آشپزخانه‌ها وجود داشتند. کاربردهای فر بیشتر در پخت کیک و شیرینی و طبخ مرغ کارآمد بودند.

حتی امروزه نیز بعضی از غذاها را نمی‌توان در ماکروویو یا سولاردام طبخ کرد با وجود اینکه این دو دستگاه از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری بهره می‌برند اما دارای محدودیت‌هایی هستند که شامل فر نمی‌شود. فرها از قابلیت‌هایی شامل جوجه‌گردان، طبقه بندی‌های مختلف و … برخوردارند و  غذا را خشک نمی‌کنند.

تقسیم دمای مناسب در دستگاه یکی از مهم‌ترین عوامل در پخت کیک و شیرینی است و به همین دلیل پخت یک کیک خوش بافت در ماکروویو تقریبا نشدنی است، این در حالی است که فر مناسب‌ترین گزینه روی میز به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

دستور پخت کیک در فر برقی

سولاردام چیست و چگونه کار می‌کند؟

سولاردام یا Solardom نسخه‌ای از ماکروویو است اما با این تفاوت که دارای المنت نوری نیز می‌باشد. تفاوت سولاردام و فر در موارد مهمی همچون کیفیت و سرعت طبخ غذا است. سولاردارم‌ها در قسمت بالا و در کف دستگاه، دارای المنت نوری یا گرم کننده‌های ذغالی است. ویژگی‌های سولاردام و ماکروویو در بیشتر موارد یکی است و حتی در سولاردام شما امگان گریل کردن غذا را نیز دارید.

به دلیل استفاده از لامپ‌های هالوژنی در سولاردام، غذا بسیار سریع‌تر از فر و ماکروویو پخته و یا گرم می‌شود. در بیشتر تبلیغات سازندگان سولاردام ادعا می‌کنند که این دستگاه‌ها سریع‌ترین در پخت و پز هستند. غذاها در سولاردام برخلاف ماکروویو خشک نمی‌شوند و آب غذا تبخیر نمی‌شود از این رو طبخ غذاهایی مانند مرغ یا ماهی در سولاردام امکان پذیر است.

در مقایسه با ماکروویو سولاردام‌ها غذا را خشک نمی‌کنند و علاوه بر این هم با اشعه و هم با المنت می‌توانند کار کنند و به نسبت غذایی که شما قصد طبخ آن را دارید می‌توانید سولاردام را تنظیم کنید که با المنت کار کند یا با اشعه غذای شما را طبخ کند.

ماکروویوها بیشتر برای گرم کردن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای طبخ غذا سولاردام گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد. المنت‌های زیرین سولاردام امکان گریل کردن غذا را به شما خواهند داد و المنت‌های نوری باعث می‌شوند تا گرما در عمق مواد غذایی شما نفوذ کنند همچنین حالت کانوکشن در سولاردام می‌تواند غذای شما را با چهار برابر سرعت نسبت به اجاق گاز غذای شما را گرم کند.

تفاوت سولاردام و فر و ماکروویو به چه میزان قابل توجه است؟

تفاوت سولاردام و فر در تکنولوژی استفاده شده است. اما این روزها فرها نیز دارای برنامه های پخت متنوع و امکانات زیاد هستند.

بیشتر بخوانید:

ظرف مناسب انواع فر

با توجه به این‌که تکنولوژی استفاده شده در ماکروویو شبیه به سولاردام است، سولاردام از نظر حفظ کیفیت و خشک نکردن غذا برتری قابل توجهی نسبت به ماکرووویو دارد و البته استفاده ترکیبی از المنت‌های مختلف در سولاردام باعث می‌شود که تقریبا هر غذایی در آن قابل طبخ باشد در صورتی که در ماکروویو این امکان وجود ندارد. البته ماکروفرها نیز ترکیبی از پخت با اشعه ماکرو و المنت هستند و نسبت به ماکروویو برتری دارند.

به صورت کلی ماکروویو برای گرم کردن غذا و فر و سولاردام برای پخت و پز مناسب هستند. فضای فر بخصوص فرهای تو کار بزرگتر و طبق بندی شده است. اگر آشپزی را دوست دارید یا خانواده پرجمعیتی دارید یک فر توکار با برنامه های پخت و امکانات مناسب بهترین گزینه برای خرید است.

اشتراک گذاری :