چطور یک آشپزخانه مدرن داشته باشیم؟ پاسخ به این سوال طولانی است و باید مقاله را مطالعه کنید اما اگر بخواهیم ساده و کوتاه بگوییم باید سعی کنید تمامی عناصر آشپزخانه در در یک نمای کلی تصور کنید.

شاید طراحی یک آشپزخانه مدرن سلیقه‌ای و الهام گرفته از سایر عکس‌ها باشد، اما توجه کنید باید تمامی اجزا، کابینت‌ها، میز و … درست چیدمان شوند تا دسترسی و استفاده از آنها برای آشپزی، شستشو و … آسان باشد. به علاوه آشپزخانه فضایی است که تمامی افراد خانه از آن استفاده می‌کنند پس باید مناسب سلیقه و نیاز اعضای خانه طراحی شود.

طراحی آشپزخانه را از کجا شروع کنم؟

اگر می‌خواهید نتیجه کار خوب شود باید از یک طراح دکوراسیون کمک بگیرید اما در این صورت ممکن است هزینه‌ها زیاد شود. پس بهتر است بودجه خود را تعیین کنید و در نهایت اگر بودجه کافی داشتید از یک مشاور کمک بگیرید. اما توجه داشته باشید ممکن است نیاز به تغییرات اساسی در آشپزخانه مثل تغییر موقعیت لوله کشی آب ، گاز، سیم کشی برق و نورپردازی باشد که پس از تصمیم درباره دکوراسیون و نحوه چیدمان باید از آنها شروع کنید.

برای تغییر سایر المان‌ها مثل کابینت، جزیره و … بهتر است به خوبی بگردید و در نهایت اجزا را هماهنگ با یکدیگر خریداری کنید. شاید این موضوع کمی زمان ببرد اما ارزشش را دارد.

اگر در حال تغییر دکوراسیون خانه به صورت کلی هستید و آشپزخانه نیز جزئی از این تغییر دکوراسیون است، بهتر است ابتدا از آشپزخانه شروع کنید زیرا ممکن است در تغییر سایر قسمت‌های خانه اثرگذار باشد.

در نهایت لیستی از وسایل مورد نیاز و کارهایی که باید به ترتیب انجام دهید را تهیه کنید تا با آسودگی کارها را انجام دهید و چیزی را از قلم نیندازید.

بیشتر بخوانید:

فنگ شویی در آشپزخانه

چه چیزی یک آشپزخانه را مدرن می کند؟

رنگ

آشپزخانه‌های مدرن از رنگ‌ها به روش‌های خلاقانه استفاده می‌کنند. توجه به این نکته ضروری است که بین آشپزخانه های امروزی و مدرن تفاوت وجود دارد. آشپزخانه های معاصر رنگ بیشتری خواهند داشت. به دیوارهای برجسته، گلدان های تزئینی، وسایل روشنایی روشن و وسایل رنگارنگ فکر کنید. در همین حال، در آشپزخانه های مدرن  از رنگ کمتری استفاده می شود و بر روی بافت ها تمرکز میشود. در یک آشپزخانه مدرن می توانید انتظار داشته باشید که کاشی های تک رنگ یا کابینت های آبی کم رنگ تک رنگ را ببینید. رنگ، روشی آسان برای بیان سبک آشپزخانه شما است.

بیشتر بخوانید:

بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی

یک کلمه: براق

آشپزخانه های مدرن طبق تعریف آشپزخانه های شیک هستند. سطوح صاف، صیقلی و نامرتب غالب هستند. لوازم خانگی باید در کابینت باشند و اغلب باعث می شود که مهمانان خانه مجبور به جستجوی لوازم اصلی باشند. وقتی صحبت از کابینت به میان می‌آید، سبک تخت و بدون قاب را به‌جای کابینت‌هایی که با قاب‌ها از هم جدا شده‌اند می‌بینید، کمدهای براق بسیار صیقلی را در سرتاسر آشپزخانه . به جای کابینت های چوبی سنتی که دارای زیور آلات مورب و …  خواهید دید، کابینت‌های آشپزخانه در آشپزخانه های مدرن به صورت مسطح قرار گرفته اند.

طبیعی فکر کنید: شیشه، فولاد، چوب

آشپزخانه های مدرن به میزان زیادی از عناصر طبیعی استفاده می کنند. حواستان به چوب طبیعی، میزهای بتنی، گرانیت صیقلی و سنگ مرمر، شیشه و فولاد ضد زنگ باشد. در آشپزخانه‌های مدرن، وسایل استیل ضد زنگ آیتمی همیشگی هستند، زیرا ظاهری براق را ارائه می‌کنند که در آشپزخانه‌های مدرن به دنبال آن هستید.

عناصر صنعتی

قبل از ظهور آشپزخانه های مدرن، عناصر صنعتی به خانه های مسکونی راه پیدا کردند. دریچه های هود، اجاق گازهای تجاری، سینک های دوبل پهن و نورپردازی به سبک صنعتی همگی می توانند برای ایجاد زیبایی مدرن صنعتی استفاده شوند.

صرف نظر از نگرش شما به طراحی داخلی مدرن، یافتن زیبایی شناسی که با سبک زندگی شما هماهنگ باشد و به نیازهای آشپزی شما پاسخ دهد، همیشه شیک است.

چگونه یک چیدمان آشپزخانه مدرن طراحی کنم؟

گزینه‌های زیادی برای داشتن یک چیدمان مدرن آشپزخانه وجود دارد. سعی کنید ابتدا لیستی از وسایلی که خراب هستند و نیاز به تعویض دارند تهیه کنید و از تعویض آنها شروع کنید و سپس سایر وسایل را در صورت نیاز تغییر دهید. سعی کنید از فضا استفاده بهینه کنید. قفسه بندی کابینت به صورت سنتی شاید روش درستی نباشد و بهتر است از کشوهای عمیق که به سمت بیرون کشیده می‌شوند نیز استفاده کنید. در ادامه با توجه به اندازه آشپزخانه نکاتی را برای چیدمان پیشنهاد می‌دهیم.

چیدمان آشپزخانه مدرن کوچک

  • نور طبیعی را به حداکثر برسانید تا فضا بزرگتر دیده شود.
  • قفسه های باز و کابینت های شیشه ای به ایجاد عمق کمک می کنند.
  • کابینت های زمینی و دیواری را در سراسر آشپزخانه استفاده کنید.
  • از رنگ های روشن برای کابینت و آشپزخانه استفاده کنید.
  • چیدمان u  شکل را در اولویت قرار دهید.
  • جزیره کم عرض انتخاب کنید.
  • رنگ دیوارها را روشن و شفاف انتخاب کنید.
  • همه وسایل را در کابینت‌ها قرار دهید و فضا را شلوغ نکنید.
  • منابع نور پنهان نصب کنید.

چیدمان آشپزخانه مدرن و بزرگ

خوشبختانه برای چیدمان آشپزخانه بزرگ محدودیتی نخواهید داشت و میتوانید از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. با این حال در یک دکوراسیون مدرن سادگی یک اصل است پس سعی کنید آشپزخانه را با طرح‌ها و وسایل مختلف زیاد شلوغ نکنید.

چیدمان آشپزخانه مدرن ایرانی

آشپزخانه‌های ایرانی اکثرا مربع شکل بوده و از کابینت‌های ام دی اف قهوه‌ای یا ترکیبی از قهوه‌ای و سفید در آنها استفده میشود. برای داشتن یک آشپزخانه مدرن ایرانی بهتر است به رنگ کابینت‌ها، دیوار و کف پوش دقت کنید.

از رنگ‌های به روز استفاده کنید. برای مثال کابینت‌ها بهتر است سفید ساده باشند و برای کف از طرح پارکت با رنگی روشن استفاده کنید. سینک گرانیتی سفید، شیرآلات سفید، اجاق گاز شیشه‌ای و هود مخفی نیز می‌توانند این دکوراسیون را کاملتر کنند.

اگر به رنگ‌های تیره علاقه دارید، ترکیب رنگ چوب با رنگ‌های طوسی و آبی تیره این روزها بسیار محبوب است. این ترکیب علاوه بر اینکه مدرن و زیباست بسیار متفاوت است.

برای داشتن یک آشپزخانه مدرن مهمترین کار انتخاب کابینت‌های ساده با رنگ درست، انتخاب درست کف پوش و رنگ دیوار متناسب با کابینت، یک جزیره زیبا، نورپردازی مناسب و انتخاب سینک، گاز، هود و شیرآلات مدرن است.

تمامی این المان‌ها در آشپزخانه‌های ایرانی وجود دارد اما از یک الگو در تمامی دکوراسیون‌های سنتی و مدرن استفاده می‌شود که تکراری است. با کمی خلاقیت می‌توانید یک آشپزخانه مدرن داشته باشید.

چه رنگ‌ها و سبک‌هایی برای سال 2022 در ترند هستند؟

در سال 2022 رنگ‌هایی که از طبیعت الهام گرفته‌اند در آشپزخانه بیشتر استفاده می‌شوند. استفاده از چوب، سنگ‌های طبیعی یا ترکیبی از آنها به عنوان کف پوش، دیوارپوش و … بسیار محبوب شده است.

بیشتر بخوانید:

راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای آشپزخانه

در ادامه 10 رنگی که بیشترین استفاده در آشپزخانه مدرن را دارند معرفی می‌کنیم:

  1. سفید
  2. سیاه
  3. خاکستری
  4. سبز
  5. آبی
  6. کرم
  7. قهوه ای
  8. قرمز
  9. صورتی
  10. زرد

سفید

یک آشپزخانه سفید را تصور کنید، می تواند به نظر برسد که از صفحات یک مجله برداشته شده است. طرحی مینیمالیست تمیز و کابینت‌های براق بسیار زیباست. به راحتی می‌توان رنگ سفید را با رنگ‌های  گرم‌تری مثل چوب‌های طبیعی، مرمر و بسیاری از لوازم جانبی ست کرد.

سیاه

آشپزخانه های سیاه بسیار محبوب هستند. رنگ مشکی تیره و چشمگیر راهی برای اضافه کردن  پیچیدگی  و تفاوت به آشپزخانه است. یک آشپزخانه کاملا مشکی می‌تواند به راحتی زیبایی تاثیرگذار داشته باشد پس چرا یک پیشخوان جزیره ای سیاه رنگ یا لوازم جانبی مشکی مانند شیرها و دستگیره های مشکی را برای آشپزخانه مدرن خود  انتخاب نکنید؟

خاکستری

یکی از بهترین رنگ‌های آشپزخانه که حتی مناسب برای آشپزخانه‌های سنتی هم است. با کابینت زغالی مات و سطوح چوبی گرم، یا سبک‌های مدرن‌تر و صنعتی‌تر با خطوط تمیز و فلزکاری یک ترکیب عالی و مدرن به وجود می‌آورد و پایه‌ای درخشان برای رنگ‌های فراوان، از آبی کم‌رنگ تا بورگوندی پررنگ تشکیل می‌دهد.

سبز

برای یک پیوند قوی با طبیعت و ایجاد حس آرامش می‌توانید رنگ سبز را انتخاب کنید.، رنگ سبز یک فضای آرام و غیررسمی ایجاد می کند که برای یک آشپزخانه خانوادگی شلوغ عالی است.

آبی

رنگ آبی معمولاً با چوب‌های روشن و میزهای خامه‌ای ترکیب می‌شود تا هرگونه سنگینی که با رنگ تیره به وجود می‌آید را جبران کند. این رنگ سایر رنگ‌ها مثل فلزات برنجی یا طلایی را برجسته می‌کنند.

کرم

شاید فکر کنید کرم یک رنگ مناسب برای آشپزخانه‌های کلاسیک است. درست هم فکر می‌کنید اما این رنگ تطبیق پذیری بالایی دارد و می‌تواند در آشپزخانه‌های مدرن استفاده شود. کرم نسبت به رنگ سفید گرمتر است و ترکیب آن با فلزات یا چوب قرمز زیبایی بیشتری ایجاد می‌کند.

قهوه ای

قهوه‌ای به طرز شگفت‌آوری رنگ همه‌کاره است و به راحتی با رنگ‌های روشن و تیره هماهنگ می‌شود. برای ایجاد حسی پاییزی که برگرفته از زیبایی طبیعت است می‌توانید از این رنگ در آشپزخانه مدرن خود استفاده کنید.

قرمز

رنگ قرمز برای آشپزخانه‌هایی که نور طبیعی کمی دارند انتخابی عالی است. ترکیب کابینت قرمز یا حتی دیوارهای قرمز با موادی مانند چوب طبیعی و سنگ زیبا و  البته کمی شلوغ خواهد شد.

صورتی

در استفاده از رنگ صورتی باید دقت زیادی به خرج دهید. زیرا این رنگ برای آشپزخانه زیاد متداول نیست اما در صورت ایجاد تعادل و استفاده درست یک آشپزخانه زیبا و متفاوت خواهید داشت.

زرد

 انتخابی شاد که آن را به 10 رنگ برتر آشپزخانه در سال 2023 تبدیل می کند. زرد ملایم و آفتابی آشپزخانه را روشن می کند و پایه ای فریبنده همه کاره برای برجسته ترین رنگ های آبی ، بادمجانی ، آبی آسمانی و حتی نارنجی سوخته فراهم می کند.

چه چیزی باید در آشپزخانه مدرن وجود داشته باشد؟

سینک دو کاسه

اگر بودجه و همچنین فضای آشپزخانه اجازه می دهد، بهتر است سینک های آشپزخانه دو کاسه ای را انتخاب کنید زیرا فضای پیشخوان آشپزخانه را آزاد می کند. همچنین بهتر است از سینک‌های توکار یا زیرکار استفاده کنید. سینک‌های گرانیتی یا سنگی نیز انتخاب جذابی به نظر می‌رسد.

جدیدترین سینک‌های ظرفشویی با بهترین قیمت

خرید سینک ظرفشویی

آشپزخانه های مجهز

بسیاری از آشپزخانه‌ها فضایی عمیق اما کم عرض دارند. برای مثال، فضای بین پیشخوان آشپزخانه و یخچال می تواند برای ساخت یک کابینت ریلی استفاده شود در اینصورت وسایل به راحتی از هر دو طرف قابل مشاهده خواهند بود و همچنین دسترسی را آسان می کنند. از این رو، با توجه به فضای موجود، می توان با اضافه کردن قفسه های ادویه جات، سبدهای میوه و سبزیجات به صورت ریلی از فضا بیشترین استفاده را کرد.

نور زیر کابینت

بهتر است از منبع نور در کابینت‌ها  نیز استفاده کنید. در اینصورت آشپزخانه شما روشنتر خواهد شد و فضا زیباتر نیز می‌شود. به علاوه هنگام کار کردن در آشپزخانه با وجود نور کافی راحتتر خواهید بود.

انواع مختلف چراغ ها را اضافه کنید

اضافه کردن انواع مختلف چراغ ها در آشپزخانه ضروری است. به عنوان مثال، چراغ های سقفی توکار همراه با چراغ های آویز در سطح برجسته سقف برجسته می‌تواند تغییرات زیادی ایجاد کند.

استفاده از فر توکار

وقت آن است که وسایل برقی آشپزخانه مانند فر را به صورت توکار و در قسمت بالایی کابینت نصب کنید به صورتی که با سطح چشم همسان باشد. این نوع نصب علاوه بر اینکه بر زیبایی آشپزخانه انتقال ظروف داغ از فر به کابینت را راحتتر می‌کند.

کابینت مدرن چه تفاوتی با کابینت کلاسیک داره؟!

بافت

منظور ما در اینجا بافت ظاهری یا طرح یک محصول است. به عنوان مثال، رنگ براق نور بیشتری را منعکس می‌کند و امکان تغییر رنگ جزئی را روی سطح فراهم می‌کند که بافت را اضافه می‌کند.

به طور کلی، کابینت های آشپزخانه سنتی بافت بیشتری دارند، در حالی که کابینت های مدرن صاف تر و یکدست تر هستند. سبک‌های روستیک، روکش‌های چوبی براق، دانه‌های چوب در معرض دید بیشتر و ویژگی‌هایی مانند تزئینات و تخته‌های مهره‌ای به کابینت‌های سنتی جذابیت قدیمی‌شان می‌دهد. در این میان افرادی که کابینت های مدرن را ترجیح می دهند، ظاهر تمیزتر و یکنواخت تر را ترجیح می دهند که دستگیره ها پنهان است و کابینت هیچ طرح و قابی ندارد.

امکانات

کابینت‌های آشپزخانه متنوع تر هستند، مانند کابینت‌های جلو شیشه‌ای، قفسه‌های ظروف در معرض دید و موارد دیگر. طراحی های مدرن معمولا یکنواخت تر به نظر می رسند و حتی ممکن است وسایلی مانند یخچال و ماشین ظرفشویی را درون کابینت قرار دهند. البته از قفسه‌های باز هم در طراحی مدرن می‌توان استفاده میشود.

چیدمان

به طور کلی، کابینت های سنتی امکان چیدمان به شکل‌های مختلف را به شما می‌دهد.. آشپزخانه های نعل اسبی، گوشه های زاویه دار، گرد و منحنی به آشپزخانه ها شکلی سنتی می بخشند. از آنجایی که سادگی امری کلیدی در دکوراسیون مدرن است، چیدمان کابینت ها باید نسبتاً ساده باشد و زوایای راست و سطوح موازی را در اولویت قرار دهد. چیدمان خطی و جزیره ای چیدمان ترجیحی آشپزخانه های مدرن است.

نمونه های از طراحی آشپزخانه مدرن

اشتراک گذاری : Array