در دنیای لوازم خانگی، اجاق گاز یکی از ابزارهای مهم در آشپزخانه است که در فرآیند پخت و پز مهم‌ترین وسیله مورد استفاده است. اما آیا می‌دانید که رنگ شعله گاز در اجاق می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره عملکرد و کارایی اجاق گاز به شما بدهد؟

رنگ‌های مختلف شعله اجاق گاز هرکدام به موردی اشاره می‌کنند که اگر در حالت استاندارد نباشد باید آن را جدی گرفت و در اسرع وقت باید به رفع عیب اجاق گاز یا محیط پرداخت.

در این مقاله، به بررسی معنای رنگ‌های مختلف شعله اجاق گاز می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم در فرآیند راه اندازی اجاق گاز برای خانه خود دقت بیشتری داشته باشید و از خطرات جدی جلوگیری کنید پس با ما همراه باشید.

شعله گاز استاندارد چه رنگی است؟

استفاده از وسایل گازسوز باید همراه با رعایت نکات ایمنی باشد. نادیده گرفتن نکات ایمنی حین استفاده از اجاق گاز می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری برای کاربران آن شود. به هیچ عنوان کاربران نباید تلاش کنند که نحوه کار اجاق گازسوز را تغییر داده یا خودشان تعمیر کنن و در این راه باید از کمک متخصصین این حوزه استفاده کنند.

با این حال، شما نیاز دارید تا نشانه‌های خرابی را شناسایی کنید و در صورت لزوم به سرعت آن‌ها را برطرف کنید تا از هرگونه خطر در امان باشید. یکی از ساده‌ترین نشانه‌های خرابی در اجاق گاز، تغییر رنگ شعله آن است که بسیار جدی و خطرناک است.

شعله اجاق گاز در شرایط عادی باید به رنگ آبی داشته باشد. اما در برخی مواقع، ممکن است به رنگ‌های سبز، نارنجی، قرمز یا زرد تغییر رنگ دهد و بوی ناخوشایندی هم داشته باشند.

اجاق گاز، یکی از وسایل پرکاربرد در آشپزخانه است که نیاز به مقدار مناسبی از اکسیژن دارد تا بتواند به درستی عمل کند و حرارت لازم را تامین کند. وقتی شعله اجاق گاز تغییر رنگ می‌دهد معمولا یا به‌خاطر کامل نشدن چرخه احتراق، کثیف بودن اجاق، کم یا زیاد بودن اکسیژن، تجهیزات نامناسب و یا بی کیفیت بودن گاز دریافتی است. وقتی مشکلات گفته شده رخ دهند اجاق گاز شما با شعله‌هایی به رنگ قرمز، سبز یا زرد می‌سوزد.

زمانی که اجاق گاز شما به رنگ آبی می‌سوزد یعنی هیچ مشکلی نیست و اجاق گاز شما به صورت استاندارد کار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بوبین اجاق گاز چیست؟

دلیل نارنجی سوختن شعله گاز

اگر شعله اجاق گاز شما به رنگ نارنجی می‌سوزد، باید اجاق گاز خود را تمیز کنید و اگر اثراتی از روغن، گرد و غبار و یا هرگونه کثیفی مشاهده می‌کنید باید دست بکار شده و آن را تمیز کنید. سعی کنید تمام سر شعله‌ها را برداشته و به خوبی اطراف آن را تمیز کنید و تمام منافذ را به خوبی تمیز کنید و سپس سر شعله‌ها را سر جای خود قرار دهید. پس از انجام این مراحل خواهید دید که شعله‌ها آبی می‌سوزند و اگر مشکل حل نشده بود احتمالا کار تمیز کردن را به خوبی انجام نداده‌اید.

دلیل قرمز سوختن شعله گاز

دو دلیل اصلی برای قرمز سوختن اجاق گاز شما وجود دارد که باید برای رفع آن به سرعت اقدام کنید. دلیل اول این است که در مسیر گاز ناخالصی وجود دارد که معمولا شامل گرد و غبار، شیر، غذا می‌شود. دلیل دوم روغنی است که کارخانه سازنده به اجاق گاز می‌زند و باعث می‌شود در طول زمان رنگ شعله و تجمع گرد غبار در مسیر گاز تغییر کند. برای حل مشکل قرمز سوختن اجاق گاز شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  • با کمک مواد شوینده مناسب مشعل‌ها را به خوبی تمیز کنید و منافذی که مسدود شده‌اند را با وسایلی مثل سوزن باز کنید.
  • نازل اجاق گاز را با کمک یک متخصص تعویض کنید.
  • هنگام آشپزی باید مراقب ریختن مواد غذایی روی گاز باشید و به سرعت آن‌ها را تمیز کنید. مواد غذایی سبب می‌شوند که مشعل‌های اجاق گاز دچار کثیفی و مسدود شدگی شوند و اجاق شما را با مشکلاتی مواجه کنند.
  • در صورتی که موارد بالا مشکل را حل نکرد حتما به یک متخصص یا تعمیرکار با تجربه برای حل مشکل مراجعه کنید.

برای جلوگیری از قرمز سوختن شعله‌ها حتما بهداشت و تمیزی اجاق گاز را رعایت کنید و سعی کنید این کار را به تعویق نیندازید تا مواد غذایی به راحتی از روی اجاق شما پاک شوند.

قرمز سوختن شعله گاز

بیشتر بخوانید:

نکات ایمنی استفاده از اجاق گاز

دلیل زرد سوختن شعله گاز

از آن‌جایی که رنگ استاندارد شعله اجاق گاز آبی است، شعله‌ها اگر به رنگ‌های دیگر بسوزند یعنی مشکلی وجود دارد و دانستن معنی رنگ های مختلف شعله اجاق گاز موضوع مهمی برای حل مشکل است. زرد سوختن شعله گاز نشان دهنده وجود نقص و ناخالصی در مسیر گاز است. برای حل این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گاز را ببندید و اجازه دهید که گاز خنک شود
  • اجاق گاز را بالا ببرید تا لوله‌های مشعل را مشاهده کنید
  • در بیشتر مدل‌های اجاق گاز کلید هوا در پشت شیر گاز اجاق شما نصب شده است
  • پیچ گاز را از روی پنل اجاق باز کرده و مشعل را روشن کنید
  • درب هواکش را باز کنید تا شعله‌ها دوباره به حالت آبی درآیند
  • پیچ تنظیم را دوباره سفت کنید و سپس شعله‌ها را خاموش کنید
  • اگر آثار کثیفی روی مشعل‌ها مشاهده می‌کنید حتما آن را پاک کنید و گاز را تمیز نگه دارید

قرمز سوختن اجاق گاز معنی متفاوتی از زرد سوختن اجاق گاز دارد و باید توجه داشته باشید که کمبود اکسیژن و هوا می‌تواند دلیلی برای زرد سوختن اجاق گاز باشد. این موضوع بسیار خطرناک است زیرا موجب تولید گاز مونوکسید کربن شده که گازی خطرناک و مرگبار است. نام دیگر این گاز مرگ خاموش است.

دلیل سبز سوختن شعله گاز

معنی سبز سوختن شعله اجاق گاز چیزی نیست جز مس و نمک که رفع آن نیز کار بسیار راحتی است. یون مس می‌تواند رنگ شعله گاز را به سبز تغییر دهد و برای رفع آن شما باید اجاق گاز خود را پس از آشپزی حتما تمیز کنید تا ذرات نمک و مس در مسیر شعله وجود نداشته باشد.

سبز سوختن شعله گاز

جمع بندی

استفاده از اجاق گاز برای آشپزی امری ضروری است و به دلیل اهمیت این وسیله در آشپزخانه شما باید مراقب نگهداری مناسب از آن نیز باشید. توجه داشته باشید که اجاق گاز باید به رنگ آبی بسوزد و تغییر رنگ شعله‌ای اجاق گاز به معنی وجود مشکلاتی در احتراق است که باید به سرعت حل شوند. در این مقاله سعی کردیم که روش‌های حل این مشکل را به شکل خلاصه برای شما توضیح دهیم و امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

اشتراک گذاری : Array