آشپزی یکی از هنرهای قدیمی و زنده بشر است که در طول تاریخ، با تغییرات فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیک تکامل یافته است. از مهمترین ابزارهایی که در آشپزی به کار می‌رود، اجاق گاز است که نقش مهم و اساسی دارد. اجاق گاز دستگاهی است که با استفاده از گاز یا برق حرارت تولید کرده و زمینه را برای پخت و پز غذا فراهم می‌کند. اجاق گاز اولین بار در قرن نوزدهم ساخته شد و از آن زمان تا کنون، با تغییرات زیادی روبرو شده است. امروزه، اجاق‌های مختلفی با اندازه‌ها، شکل‌ها، قابلیت‌ها و قیمت‌های متفاوت در بازار موجود هستند که باید بر اساس نیاز و سطح تخصص آشپز انتخاب شوند.

آشپزهای حرفه ای، معمولا کسانی هستند که به صورت تخصصی و حرفه‌ای در زمینه آشپزی فعالیت می‌کنند و معمولاً در رستوران‌ها، هتل‌ها، کافه‌ها و سایر محل‌ها کار می‌کنند. آشپزهای حرفه ای، دارای مهارت‌ها، دانش‌ و تجربه‌های بالا هستند و برای خلق طعم‌های خوشمزه و دلپذیر، به وسایل و تجهیزات مناسب نیاز دارند. یکی از این وسایل، اجاق گاز است که باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا پخت غذاهای با کیفیت را میسر کند.

اما چگونه می‌توان گفت که چه اجاق گازی برای آشپز حرفه ای مناسب است؟

در این مقاله به پاسخ این پرسش خواهیم پرداخت و به شما کمک میکنیم تا بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

یک اجاق گاز حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

اجاق گاز دستگاهی است که با استفاده از گاز یا برق، حرارت را برای پخت و پز غذا فراهم می‌کند. اجاق گاز معمولاً شامل چندین شعله است که با استفاده از شیرهای قابل تنظیم کنترل می‌شوند و معمولاً با گاز طبیعی، پروپان، بوتان، ال پی جی و گاز مایع کار می‌کند. برای یک آشپز حرفه‌ای ویژگی‌های اجاق گاز اهمیت بسیار زیادی دارد و فردی که قصد خرید اجاق گاز دارد باید به ویژگی‌های کلیدی اجاق گاز توجه داشته باشد که ما در ادامه به توضیح این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت:

توان مناسب اجاق گاز

اگر قصد خرید اجاق گاز برای آشپزی حرفه‌ای دارید، توان اجاق شما اولین موردی است که باید بررسی کنید. توان اجاق گاز به میزان حرارتی اشاره دارد که توسط اجاق گاز تولید می‌شود و بر زمان پخت، کیفیت غذا و کارایی آشپزی تأثیر مستقیم می‌گذارد. تأثیر توان اجاق گاز بر زمان پخت غذا بسیار مهم است زیرا باعث کمتر شدن زمان پخت غذا و به موقع آماده شدن آن می‌شود. همچنین، توان اجاق گاز در حفظ کیفیت غذاها نقش مهمی دارد. لازم به ذکر است که توان اجاق‌ گازهای خانگی در ایران با کیلووات محاسبه شده و چیزی بین 1.4 کیلووات تا 3.6 کیلووات است که در انواعی که توان بالاتری دارند باید انتظار مصرف مقادیر بیشتری از گاز را نیز داشت.

بیشتر بخوانید:

چرا شعله اجاق گاز کم قدرت می‌سوزد؟

قابلیت کنترل حرارت

برای تنظیم حرارت شعله‌ها تمامی گازها در قسمت پنل خود ماژول‌هایی برای کنترل دما دارند که در دو نوع دیجیتال یا دستی طراحی می‌شوند. اجاق‌ گاز برای آشپزهای حرفه‌ای باید دارای قابلیت تنظیم دقیق حرارت باشد که در نوع دیجیتال این امر میسر شده است. پنل‌های دیجیتال اجاق گاز با استفاده از صفحه نمایش دیجیتال، این امکان را می‌دهند که دما را به صورت عددی تنظیم کرده و به سادگی تغییرات لازم را ایجاد کنیم. این نوع کنترل حرارت برای آشپزی حرفه‌ای بسیار مفید است زیرا به آشپز اجازه می‌دهد تا دقیقا همان دمای مورد نظرشان را انتخاب کنند و بهترین نتیجه را از آشپزی خود بگیرند. اگر قصد هزینه زیادی برای خرید مدل‌های دیجیتال اجاق گاز را ندارید توصیه ما این است که اجاق گازهایی را انتخاب کنید که دارای شعله‌هایی در اندازه‌های مختلف باشد و از پیچ کنترل دقیقی روی پنل‌های آن استفاده شده باشد. همچنین داشتن درجه کنار پیچ تنظیم به شما کمک می‌کند تا به مرور به دمای دقیق مواد غذایی خود برسید.

شعله‌های استاندارد

یک اجاق گاز حرفه‌ای دارای شعله‌هایی در اندازه و شکل‌های مختلف است که هرکدام کاربرد مخصوص به خودشان را دارند. شعله‌های بزرگ برای غذاهایی است که به حرارت‌های زیادی نیاز دارند. از این شعله برای برشته کردن یا آب پز کردن سریع، و گرم کردن ظرف‌ها استفاده می‌شود. شعله کوچک معمولاً برای کارهایی مانند ذوب کردن یا پخت غذاهایی که نیاز به حرارت کمتر دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شعله قدرت کمتری نسبت به شعله بزرگ دارد و برای کنترل دقیق‌تر حرارت در برخی از غذاها بسیار مفید است.

جنس اجاق گاز

اجاق گازهای حرفه‌ای دارای جنسی هستند که اگر کثیف شوند، تمیز کردن آن‌ها کار بسیار راحتی است. این اجاق‌ها معمولاً شعله‌ پخش‌کن و رویه‌هایی چدنی دارند که از ورود غذا به محفظه شعله‌ها جلوگیری می‌کنند، بنابراین کافی است رویه‌های چدنی و شعله ‌پخش‌کن آن را تمیز کنید تا اجاق تمیز شده و آماده به کار باشد. اما اگر اجاق گازی که استفاده می‌کنید دارای شعله‌پخش‌کن و رویه‌های چدنی نباشد، کار تمیزکاری کمی سخت‌تر بوده و ممکن است از شما وقت زیادی را بگیرد.

ایمنی کامل

یکی از جنبه‌های حیاتی در انتخاب و خرید اجاق‌گاز برای آشپزهای حرفه‌ای، ایمنی آن است. اجاق‌گازهای مدرن به‌طور معمول دارای ویژگی‌هایی هستند که برای افزایش سطح ایمنی طراحی شده‌اند. برخی از اجاق‌ها دارای ویژگی‌هایی شامل ترموکوپل، فندک و… هستند که اگر گاز به هردلیلی خاموش شود یا غذا روی گاز سر برود به طور خودکار اجاق خاموش شده و جلوی اتفاقات ناگوار را می‌گیرد. وجود بعضی سنسورها در اجاق گاز باعث می‌شود که در صورت نشت گاز به دلیل فراموشی یا دلایل دیگر، اجاق شما بلافاصله خاموش شده و جلوی تولید گازهای سمی را بگیرد. همچنین ایمنی کودکان یک مسئله بسیار مهم در انتخاب اجاق‌گاز است. برخی از اجاق‌گازها دارای قفل کودک بوده و یا دارای ویژگی‌هایی هستند که جلوی کودکان را می‌گیرد و از باز شدن گاز و فر جلوگیری می‌کنند. این نوع اجاق‌گازها برای حفاظت از جان کودکان دلبندمان که زیاد درباره گاز و فر کنجکاو هستند، بسیار مناسب‌اند.

 داشتن فر

قطعا یکی از مهمترین ویژگی‌های یک اجاق گاز برای آشپزهای حرفه‌ای، داشتن فر است. البته در صورتی است که شما قصد استفاده از فر گاز را داشته باشید و قصد آشپزی غذاها و دسرهایی همچون انوhع نان و کیک را داشته باشید. فر باید حداقل پنج قفسه داشته باشد و همچنین دارای دو عدد فر باشد. پیش از خرید حتما بررسی کنید که کار برداشتن قفسه‌ها به راحتی انجام می‌شود یا خیر. همچنین سیستم تمیزکننده خودکار نیز از ویژگی‌هایی است که در تمیزکاری فر پس از آشپزی به شما کمک کرده و در زمان شما صرفه جویی می‌کند.

آشپزهای حرفه‌ای از اجاق گازی استفاده می‌کنند یا برقی؟

اجاق گازی و اجاق برقی از دو نوع اجاق‌های رایج و مورد استفاده آشپزهای حرفه‌ای هستند. این دو نوع اجاق هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند که بر اساس نیازها و ترجیحات شخصی آشپزها انتخاب می‌شوند. در این بخش، مزایا و معایب هر نوع اجاق برای آشپزی حرفه‌ای را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بهترین گزینه را برای آشپزهای حرفه‌ای پیدا کنیم.

کنترل دقیق حرارت

اجاق‌های گازی معمولا دارای پیچ‌های آنالوگی هستند که میزان شعله را تنظیم می‌کنند ولی در اجاق‌های برقی معمولا صفحه نمایشگری وجود دارد که عدد دقیقی برای تنظیم حرارت از شما می‌خواهد. پس بطور کلی از منظر دقت اجاق‌های برقی نمره بهتری خواهند گرفت. توجه کنید که برخی مدل‌های گازی نیز دارای سیستم تنظیم حرارت به صورت دیجیتال هستند و می‌توانند دقتی به اندازه اجاق‌های برقی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

معنی رنگ های مختلف شعله اجاق گاز چیست؟

پخت یکنواخت

اجاق گازی دارای شعله‌های یکنواخت هستند و توزیع حرارت بسیار خوبی دارند که باعث می‌شود غذاها به طور یکنواخت و کامل پخته شوند و معمولا غذاها را خشک نمی‌کنند. این درحالی است که اجاق‌های برقی به دلیل تماس مستقیم با ظرف معمولا مشکلاتی در پخت برخی غذاها ایجاد می‌کند. البته مدل‌های جدیدی که در بازار وارد شده است تقریبا این مشکلات را برطرف کرده است و تفاوتی وجود ندارد.

نظافت و تمیزکاری راحت

اجاق‌های برقی به‌خصوص نوع صفحه‌ای ، دارای سطحی صاف هستند و نیاز به تمیزکاری کمتری نسبت به اجاق‌های گازی دارند. این ویژگی برای آشپزهای حرفه‌ای که به مسائل بهداشتی و نظافت آشپزخانه خود توجه می‌کنند، بسیار مهم است.

مصرف انرژی کمتر

اجاق‌های گازی معمولاً از مصرف انرژی کمتری نسبت به اجاق‌های برقی برخوردار هستند. این مسئله برای آشپزهای حرفه‌ای که در محیط‌های تجاری مشغول به کار هستند، می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

کلام آخر

اجاق‌ها با توجه به نیاز افراد طراحی شده و انواع حرفه‌ای آن با توجه به امکاناتی که دارد کمی گران‌تر از بقیه انواع اجاق گاز است. ویژگی‌های مهمی که در انتخاب اجاق‌ گاز حرفه‌ای برای آشپزهای حرفه‌ای باید رعایت شوند، شامل توان حرارتی مناسب اجاق، کنترل دقیق حرارت، انواع شعله‌ها برای پخت و پز گوناگون، و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند که باید قبل از خرید در نظر گرفته شده و بررسی شوند. ما سعی کردیم در این مقاله مهمترین نکات لازم برای خرید را برای شما لیست کنیم و امیدوارم مطالب گفته شده به شما در خرید بهترین اجاق گاز برای خلق یک تجربه آشپزی ناب کمک کند.

اشتراک گذاری : Array