آموزش نصب روشویی کابینتی گام به گام

jahani jahani
13 شهریور 1403 - 08:06
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
آموزش نصب روشویی کابینتی گام به گام

اگر تصور می‌کنید که نصب روشویی کابینتی سخت است، کاملا در اشتباهید. در این مقاله قصد داریم تا قدم به قدم به شما آموزش دهیم که چگونه روشویی کابینتی خود را نصب کنید و بدون دردسر و هزینه نصب این کار را خودتان انجام دهید.

توجه داشته باشید که برای نصب صحیح روشویی حتما اقدامات را مرحله به مرحله دنبال کرده و انجام دهید و طبق آموزش پیش بروید همچنین مراحل را جابه‌جا انجام ندهید. پیش از شروع حتما ابزارهای لازم برای نصب روشویی کابینتی را در دسترس خود قرار دهید تا در کمترین زمان نصب شما کامل شود. پس وقت آن رسیده است که مراحل نصب را شروع کنیم.

چه ابزاری برای نصب روشویی کابینتی نیاز داریم؟

توجه داشته باشید که حتی اگر نکات جزئی را نادیده بگیرید، روشویی به خوبی نصب نشده یا حتی می‌تواند نامتوازن نصب شود و برای بستن درب کابینت‌ها به مشکل خواهید خورد یا در بهترین حالت موجب درست بسته نشدن درب کابینت‌ها می‌شود و تنظیم رگلاژ لولاهای کابینت را از بین خواهد برد.

اما پیش از هرچیزی در این قسمت می‌خواهیم ابزار لازم برای نصب را به‌صورت یک لیست در اختیار شما قرار دهیم تا آن‌ها را در هنگام نصب در دسترس خود قرار دهید یا در صورت نیاز از فروشگاه تهیه کنید. ابزارهای مورد نیاز شما شامل موارد زیر می‌شوند:

  • متر
  • پیچ و رولپلاک
  • دریل
  • مداد یا ماژیک
  • مته گرد بر
  • تراز دستی

برای شروع مراحل نصب ابتدا ابزار لازم را تهیه کرده و اگر روشویی شما دارای دفترچه نصب است حتما نگاهی به آن بیاندازید.

بیشتر بخوانید:

انواع سنگ روشویی

آموزش نصب روشویی کابینتی پایه دار

روشویی‌های کابینتی از نوع پایه دار نیاز دارند تا به دیوار نیز پیچ شوند زیرا وزن روشویی توسط پایه‌ها به تنهایی قابل تحمل نیست و معمولا کاسه روشویی وزن زیادی را به پایه‌ها تحمیل می‌کند.

بعضی از مدل‌ها با چهار عدد پایه تولید می‌شوند که در این مدل‌ها پایه‌ها توان کافی برای تحمل وزن کاسه روشویی را دارند، اما اگر پایه‌ها جنبه تزئینی داشته باشند احتمال کمی وجود دارد که این پایه‌ها توان تحمل وزن کاسه را داشته باشند.

اگر پایه‌ها کاربرد تزئینی داشتند حتما باید روشویی کابینتی خود را از پشت به دیوار پیچ کنید تا وزن زیاد روشویی به پایه‌ها فشار نیاورد. برای نصب روشویی کابینتی ابتدا مکان مورد نظر را انتخاب کنید و همراه سنگ روشویی کنار دیوار قرار دهید.

معمولا در قسمت پشت روشویی‌ها توسط ورقه‌ای پوشیده شده است یا معمولا باز است که اگر بسته بود باید توسط یک گردبر محل عبور لوله فاضلاب را برش دهید.

توجه کنید در پشت کابینت دو ورق پلاستیکی به صورت مستطیل شکل وجود دارد که به آن قید پشت یا قید نصب می‌گویند. روی هر قید پشت دو گونیا باید نصب شود. گونیا قطعه است که دارای دو بخش است که یک بخش فلزی دارد که به کابینت وصل می‌شود و یک سرپوش پلاستیکی جدا شونده که از گونیا جدا می‌شود.

گونیا برای نصب روشویی به دیوار استفاده می‌شود و باعث اتصال قید به بدنه کابینت نیز می‌شود و اتصال قید به بدنه را محکم تر می‌کند.

محل نصب را روی دیوار علامت بزنید و سنگ روشویی را روی کابینت قرار دهید.

در بعضی مدل‌ها کاسه‌ی روشویی مانند روشویی سنگ طبیعی روی کابینت قرار می‌گیرند و نیازی به نصب شدن به دیوار ندارند ولی وزن آن روی کابینت وارد می‌شود.

در مدل‌های دیگر علاوه بر قرار گرفتن روی کابینت، سنگ روشویی باید به دیوار نیز پیچ شود که در این صورت محل پیچ‌ها روی سنگ مشخص شده است.

اگر سهل انگاری کنید و سنگ را به دیوار پیچ نکنید باعث می‌شود که وزن بالای سنگ به مرور روی کابینت فشار آورده و باعث تخریب رگلاژ درب‌های کابینت شود.

اگر سنگ روشویی باید به دیوار پیچ می‌شد به خاطر داشته باشید که حتما محل پیچ را روی دیوار مشخص کنید و با ماژیک علامت بزنید.

برای اینکه کاسه روشویی را نصب کنیم از پیچ‌هایی که دو سر رزوه است استفاده می‌شود به این صورت که یک سمت پیچ داخل رول پلاکی که داخل دیوار است و سمت دیگر با مهره محکم می‌شود.

در این مرحله کابینت و سنگ را می‌توانیم نصب کنیم و فاصله‌ها و درزها را نیز می‌توانید با چسب آکواریوم آب بندی کنید.

نحوه نصب روشویی کابینتی دیواری

برای نصب روشویی کابینتی دیواری نیز چندان کار سختی در پیش نداریم و نوع نصب این نوع روشویی بسیار شبیه نوع پایه‌دار است البته با این تفاوت که به دلیل نداشتن پایه باید فواصل استاندارد رعایت شوند و با فاصله 80 تا 85 سانتی متر ارتفاع از زمین نصب شوند.

البته این در حالتی است که اگر قد اعضای خانواده کوتاه‌تر است این ارتفاع می‌تواند کمتر شود.

بیشتر بخوانید:

نصب شیلنگ روشویی

اگر روشویی کابینتی پایه‌دار پس از نصب تراز نبود چه کنیم؟

در صورتی که کار نصب تمام شد و متوجه شدید که روشویی تراز نیست به دو روش می‌توانید مشکل به‌وجود آمده را حل کنید.

اگر پایه‌ها و پیچ‌های روشویی قابلیت تنظیم مجدد دارند بهتر است که مجددا به بازکردن آن‌ها پرداخته و روشویی را تراز کنید. اگر پایه‌های روشویی ثابت بودند، در قسمت بالایی کابینت و زیر سنگ روشویی پیچ نصب کنید و با تغییر فرورفتگی تراز روشویی را استاندارد کنید.

این دو روش معمولا برای تراز کردن روشویی شما مناسب بوده و مشکل را حل می‌کنند پس جای نگرانی نیست.

توجه داشته باشید که حتما در حین عمل نصب از ابزار درست استفاده کرده و آب بندی را به خوبی انجام دهید تا از به وجود آمدن خسارت‌های آتی جلوگیری کنید.

ads-cols-1-1
برچسب‌ها :

ایمیل شما محرمانه است و منتشر نخواهد شد.