حمام در هر خانه‌ای بهترین جایی است که بعد از یک روز شلوغ و پرکار، می‌توانید با دوش آب گرم تمام خستگی‌ها را برطرف کنید. اگر در طراحی داخلی و دکوراسیون حمام خود دقت و توجه لازم را به کار برده باشید، می‌توانید حمامی بسیار دلچسب و آرامش‌بخش داشته باشید. در این مقاله نکاتی برای طراحی دکوراسیون حمام در دو سبک مدرن و سنتی به شما آموزش می‌دهیم که حتی در حمام‌های کوچک قابل استفاده است.

چه سبکی را می‌پسندید؟ مدرن یا سنتی؟

هرگز نمی‌توان تعیین کرد بین سبک سنتی و مدرن کدام‌ یک مطلقا مناسب‌تر است. این مساله کاملا به علایق و سلیقه شخصی شما بستگی دارد و ما فقط برای چیدمان بهتر در هر کدام از این سبک‌ها در کنار شما هستیم. توصیه می‌کنیم قبل از اینکه وارد آموزش طراحی حمام بشویم جواب این سوال را برای خود مشخص کنید که سبک سنتی را می‌پسندید یا مدرن؟ پاسخ شما هرچه که باشد در ادامه‌ی کار تاثیر خواهد گذاشت.

حمام سنتی و کلاسیک

به طور کلی در سبک‌های کلاسیک و سنتی از تزئینات و جزئیات بیشتری استفاده می‌شود. گچ بری‌های پرکار، کاشی‌های طرحدار (حتی در فرم چندضلعی)، کابینت‌ها و مبلمانی با لبه‌های کار شده، استفاده از رنگ‌های متنوع سفید، کرم قهوه‌ای، آبی، طلایی، سبز، قرمز، استفاده از فلزات آهن، مس و برنز برای شیرآلات و لامپ و … از ویژگی‌های این سبک هستند.

دکوراسیون سنتی و کلاسیک

حمام مدرن

این سبک با شعار طراحی ساده و کاربردی پا به عرصه گذاشت. برای چیدمان حمام به سبک سنتی می‌توانید از شیرآلات ساده، کاشی‌های ملایم و تک رنگ روشن، حوله‌ها و اکسسوری با رنگ ملایم، گیاه و گل، پارتیشن دوش شیشه‌ای و … استفاده کنید. البته تصور نکنید حمام مدرن نمی‌تواند رنگی باشد و باید در ساده‌ترین نوع ممکن باشد! در ادامه با انواع رنگ و سبک در یک حمام مدرن آشنا می‌شویم.

طراحی دکوراسیون حمام مدرن

قدم‌های لازم برای طراحی دکوراسیون حمام

حمام‌ها در خانه‌های ایرانی معمولا فضای زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهند، اما اصلا فکر نکنید که اگر فضای کوچکی دارید، قابل طراحی و زیباسازی نیست. در این مقاله ما آموزش را کامل و از انتخاب رنگ کاشی و مدل شیرآلات شروع کرده‌ایم. اما اگر مرحله کاشی‌کاری و خرید تجهیزات حمام خانه شما گذشته است لازم نیست حتما کاشی‌ها را عوض کنید. با رعایت سایر نکات هم می‌توانید فضای حمام را تغییر دهید و بهبود ببخشید.

۱. سرامیک و کاشی حمام

در اولین قدم باید بدانید که سرامیک‌های کف و دیوار بیشترین تاثیر را در نگاه اول دارند و مهمترین بخش در زیبایی حمام شما هستند. اگر رنگ و طرح مناسبی را برای طراحی کف حمام استفاده کنید، نیمی از راه را طی کردید! پس حتما به نوع سرامیک و کاشی که استفاده می کنید توجه داشته باشید و رنگ و ابعاد مناسبی را انتخاب کنید. برای مثال استفاده از سرامیک با خطوط افقی خطای دید ایجاد می‌کند و باعث بزرگتر دیده شدن فضا می شود.

انتخاب کاشی در دکوراسیون حمام

برای انتخاب رنگ ترجیحا از طیف روشن و خنثی استفاده کنید. رنگ‌های روشن هم حس پاکی را در فضای بهداشتی به‌خوبی القا میکند و هم لکه و کثیفی را نمایان می‌کند تا در صورت نیاز نظافت را به موقع انجام دهید و حمام همیشه پاکیزه و بدون آلودگی باشد. با توجه به سلیقه و علاقه خود می‌توانید رنگ‌های زیر را مدنظر قرار دهید:

  • رنگ‌های سفید، یخی، خاکستری روشن: این رنگ‌ها حمام کوچک و بدون پنجره را به خوبی دلباز نشان می‌دهد و یک انتخاب مدرن و جذاب به حساب می‌آید.
  • رنگ‌های کرم و شیری: اگر از سردی رنگ سفید و یخی خوشتان نمی‌آید کافی است کمی گرما به آن اضافه کنید و با استفاده از رنگ کرم، فضایی کلاسیک طراحی کنید. یک ترفند دیگر اضافه کردن کمی جزئیات طلایی به رنگ کرم است. طلایی در ترکیب با این طیف زیباترین جلوه را دارد.
  • رنگ‌های آبی: تنالیته‌های آبی همیشه تسکین‌بخش و آرامش‌دهنده هستند، روز کاری را تصور کنید که با دوش ملایم در حمام زیبا و آبی شروع شود!
  • رنگ های زرد و لیمویی: با رنگ لیمویی حس تازگی و یک روز آفتابی را در حمام خانه به نمایش بگذارید. این رنگ به شما کمک می‌کند یک روز سرحال و زیبا را با یک دوش سریع آغاز کنید.
  • رنگ سبز: اگر در انتخاب رنگ کمی جسور باشید احتمالا رنگ‌های بالا را نپسندید و دلتان یک حمام خاص و متفاوت بخواهد! در این‌صورت پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ سبز طبیعت است تا تکه‌ای از حس خوب طبیعت را به حمام خانه دعوت کنید.
  • رنگ قرمز: قرمز، صورتی و بنفش هم از انتخاب‌های جسورانه هستند. شاید به کار بردن این رنگ‌ها در فضای حمام چندان رایج نباشد اما اگر این رنگ به شما انرژی می‌دهد استفاده از آن هیچ اشکالی ندارد.

۲. انتخاب شیرآلات بهداشتی

صنعت تجهیزات بهداشتی ساختمانی دیگر مانند گذشته نیست و تنوع بسیار زیادی در تولید انواع شیرآلات بهداشتی به وجود آمده است. پس از آنکه تصمیمتان را برای کاشی‌کاری و رنگ سرامیک گرفتید نوبت به انتخاب شیرآلات می‌رسد. برندهای مطرح بسیاری مانند استیل البرز، درخشان، کسری، درخشان، قهرمان، شودر، کی دبیلیو سی و برندهای خارجی گروهه، هانس گروهه و… در زمینه تولید شیرآلات وجود دارد که مدل‌های زیبا و باکیفیتی را ارائه می‌دهند.

برای انتخاب بهتر می‌توانید سری به مقاله راهنمای خرید شیرآلات بزنید. توصیه می‌کنیم قبل از هر چیزی برای خرید شیرآلات حتما به سبک غالب فضا توجه کنید.هر شیرآلاتی متناسب با فضای خاص خودش است برای مثال شیر دوش آکوا درخشان ظاهری کلاسیک دارد که قطعا جلوه آن در یک حمام آنتیک بیشتر خواهد بود.

شیرآلات آکوا درخشان
ست شیرآلات آکوا درخشان

از طرفی شیر حمامی مانند هیرمند کسری ظاهر شیک و ساده‌ای دارد و برای حمام خلوت و مدرن مناسب است.

شیرآلات هیرمند کسری
شیرآلات هیرمند کسری

۳. قفسه و دکوربندی

وجود قفسه در هر حمامی برای قرار دادن لوازم شخصی ضروری است. قفسه شما طبق اندازه حمام می‌تواند یک باکس کوچک در کنار آینه باشد یا یک دکوربندی کامل و مجزا. برای قفسه بندی سعی کنید از فضاهای اضافی و دیوارهای بدون کاربرد استفاده کنید که فضای داخلی حمام خیلی هم اشغال نشود. یا اگر فضای داخلی حمامتان نسبتا زیاد است پیشنهاد می‌کنیم که به ایجاد فرورفتگی در دیوار بپردازید. به این صورت می‌توانید با استفاده از طبقه‌های مختلف طراحی دیوار را عوض کنید و فضای جذابی در دکوراسیون حمام خلق کنید.

در انتخاب نوع قفسه دست شما کاملا باز است. در هر صورت برای نگهداری از لوازم بهداشتی و شخصی، سشوار و ریش‌تراش، حوله و دستمال، شامپوها، نرم‌کننده‌ها و لوسیون‌ها به فضایی نیاز دارید. این فضا باید طبق سلیقه شما و مدل حمامتان انتخاب شود. برای مثال اگر در حمام، دیوار خالی بدون استفاده‌ای دارید قراردادن چند شلف و طبقه ایده جذابی است، یا اگر زیر آینه حمامتان فضایی بدون استفاده باقی مانده نصب کابینت بهترین راه است. طبق دو عامل سلیقه و نوع فضا، قفسه شما می‌تواند به صورت کمد کوچک، کابینت روشویی با کشو، شلف، شامپو باکس، قفسه قابل حمل و… باشد.

۴. در حمام صابون و حوله های رنگی قرار دهید

شاید بگوئید که فضای حمام همیشه مرطوب است و قرار دادن حوله در آن کار عاقلانه‌ای نیست، اما به این نکته توجه داشته باشید که لزومی ندارد حتما از حوله‌های موجود در حمام استفاده کنید! گاهی تعدادی حوله انتخاب کرده و برای تزئیندر حمام قرار دهید. البته اگر فضایی مانند کشو و کمد برای نگهداری حوله داشته باشید می‌توانید آن را از رطوبت دور نگه داشته و به صورت روزمره استفاده کنید.

استفاده از صابون‌های رنگارنگ راه دیگری است که در زیبایی حمام شما اثرگذار بوده و می‌تواند نقش موثری در تغییر دکوراسیون داخلی حمام‌تان داشته باشد. برای مثال می‌توانید در یک ظرف زیبا تعدادی صابون معطر را به همراه پنبه‌های رنگی و حتی گلبرگ گل قرار دهید و زیبایی حمام را دو چندان کنید.

صابون در دکوراسیون حمام

استفاده از گل و گیاه نیز برای طراوت بخشیدن به حمام توصیه می‌شود مخصوصا اگر از وان در حمام استفاده می‌کنید. البته هر نوع گیاهی را نمی‌توان در محیط بدون نور و مرطوب حمام قرار داد و لازم است از قبل ویژگی‌های گل مورد نظر را به خوبی بررسی کنید. اگر بخواهیم کمی خلاقانه‌تر به قضیه نگاه کنیم شمع‌های معطر هم فضای آرامبخش و رویایی را در حمام شما ایجاد خواهد کرد.

۵. طرفدار حمام چوبی هستید؟

اگر به عناصر طبیعی مانند چوب علاقه دارید می‌توانید آن را وارد فضای حمامتان کنید. پیشنهاد ما استفاده از ترموود است. ترموود نوعی چوب است که در دمای بسیار بالایی، در حدود ۱۸۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی گراد فرآوری می‌شود. با چنین فرایندی برای تولید، برخی از ویژگی‌های چوب کاملا تغییر می کند و می‌تواند کارایی لازم برای استفاده در محیط مرطوبی مانند حمام را داشته باشد.

چوب ترموود به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، حشرات موذی و دما، گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان کف پوش در حمام است. همچنین ترموود دارای رایحه خاص چوب نیز هست و در معطر بودن همیشگی حمام نقش موثری دارد. استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی علاوه بر اینکه زیبایی دو چندانی دارد، باعث افزایش آرامش شده و جو خاصی را در حمام به وجود می‌آورد.

استفاده از چوب در دکوراسیون حمام

۶. آینه، مهمترین بخش دکوراسیون حمام

آینه‌ها در همه جای خانه حضور دارند، اما شاید بیشترین کاربردشان در حمام خانه است. آینه معمولا باعث می‌شود فضای موجود بزرگتر و روشن‌تر دیده شود اما باید همیشه آنها را تمیز نگه دارید. وجود لکه حتی در حد اثر انگشت زیبایی آینه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بی رویه از آینه‌ها نه تنها زیبایی دکوراسیون حمام را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه منجر به سردرگمی و کلافگی در فضا خواهد شد. پس حتما متناسب با اندازه حمام خود آینه مناسبی را انتخاب کنید.

۷. اهمیت نورپردازی حمام

نورپردازی حمام

حتی اگر امکان هیچ یک از تغییرات بالا را ندارید فقط با یک نورپردازی مناسب می‌توانید فضای حمام خانه را کاملا عوض کنید.استفاده از نورهای مصنوعی و غیر مستقیم می تواند زیبایی محیط را به خوبی تحت تاثیر قرار بدهد. برای مثال نصب نورپردازی در بخش تاریک حمام درخشش ملایمی را به وجود می آورد و فضایی آرام بخش را تداعی می‌کند. انتخاب نوع نورپردازی نیز به نوع حمام شما بستگی دارد و یک فرمول ثابت ندارد. برای راهنمایی بیشتر نکات زیر را مطالعه کنید:

  • برای حمام‌های کلاسیک و سنتی می‌توانید از یک لوستر ظریف استفاده کنید تا هم نور را تامین کند و هم تاثیر مثبتی بر فضا داشته باشد
  • برای حمام‌های مدرن می‌توانید از هالوژن‌ها یا چراغ‌های دیوارکوب استفاده کنید.
  • در نصب چراغ حتما فضای قرارگیری را چک کنید. نصب انواع لامپ در معرض آب ممکن است خطرآفرین شود و باعث بروز حوادث شود.
  • دقیقا در بالای سینک از نور شدید و مستقیم استفاده نکنید. این نوع نور باعث سایه افتادن در قسمت پایین صورتتان می‌شود و کارهای شخصی مانند آرایش یا ریش تراشیدن را دشوار می‌کند.

و در آخر…

امیدواریم با استفاده از نکات این مقاله بتوانید زیباترین حمام را برای خانه خود طراحی کنید و یا تغییرات مثبتی در حمام همیشگی‌تان ایجاد کنید. سعی کنید قبل از خرید شیرآلات و اکسسوری حمام اطلاعات کالا را به خوبی بررسی کنید. همیشه لزوما گرانترین محصول بهترین محصول نیست، بلکه خرید شما باید در جهت نیاز و مصرف خودتان باشد. برای بررسی دقیق و مقایسه انواع شیرآلات و اکسسوری حمام می‌توانید به بخش مربوطه‌ی این لوازم در سایت چارسو مراجعه کنید و در میان تنوع محصولات و اطلاعات کامل آنها، بهترین‌ها را برگزینید.

اشتراک گذاری :