شیرآلات بخش مهمی از دکور خانه هستند و توجه به نظافت و درخشش ظاهری آنها اهمیت بالایی دارد. از طرفی به دلیل استفاده مداوم و روزانه از شیرآلات، ایجاد لکه و رسوب بر روی آنها حتمی است. خوشبختانه تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات با روش‌های ساده خانگی به راحتی قابل انجام است و نیازی به خرید شیرآلات جدید نیست. برای یادگیری موثرترین روش‌های تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات در مقاله امروز چارسو با ما همراه باشید.

انواع روش‌های تمیز کردن شیرآلات

تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات با استفاده از مواد طبیعی و شوینده‌های شیمیایی قابل انجام است. اما بسیاری از مواد شوینده شیمایی مانند وایتکس و جوهرنمک باعث تغییر رنگ و خراب شدن آبکاری برخی شیرآلات می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از مواد طبیعی که اتفاقا قابل دسترس هم هستند استفاده کنید. طبق روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم می‌توانید تمیز کننده‌ی دلخواه خود را برای شروع کار انتخاب کنید.

برق انداختن شیرآلات

تمیز کردن شیرآلات با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین ساده‌ترین و موثرترین ماده برای تمیز کردن شیرآلات، سینک، اجاق گاز و سایر تجهیزات خانه و آشپزخانه است. برای استفاده از جوش شیرین روی شیرآلات دستورالعمل زیر را اجرا کنید:

۱. مخلوط ۱/۴ فنجان جوش شیرین را با ۲ قاشق غذاخوری آب گرم در یک کاسه شیشه‌ای ترکیب کنید تا یک ترکیب خمیری به دست بیاید. اگر مخلوط بیش از حد آب دارد، مقداری جوش شیرین اضافه کنید و اگر بیش از حد سفت باشد، چند قطره آب اضافه کنید.

۲. خمیر به دست آمده را با استفاده از اسفنج، پارچه یا مسواکی نرم بر روی شیرآلات بمالید. این کار را ادامه دهید و تمام سطوح و گوشه‌ها را با استفاده از مسواک آغشته به خمیر تمیز کنید. مراقب باشید که از اجسام زبر و سفت مانند سیم ظرفشویی برای این کار استفاده نکنید. حتی اگر قصد استفاده از مسواک برای تمیز کردن شیرآلات را دارید حتما چک کنید که مسواکتان کاملا نرم باشد. تا باعث ایجاد خش روی شیر نشود.

۳. شیرآلات را با آب سرد بشویید و سپس به کمک پارچه‌ای تمیز، سطوح را خشک کنید. حالا خواهید دید که شیرآلات شما چقدر تمیز و درخشان شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آموزش تعمیر شیرآلات

تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات با سرکه

اگر پوست حساسی دارید قبل از کار با سرکه دستکش در دست کنید تا از پوستتان در برابر مواد تحریک کننده محافظت کنید. ابتدا مطمئن شوید که بر روی شیرآلات گرد و خاک وجود نداشته باشد. تمیز کردن شیرآلات با سرکه از موثرترین روش‌ها است اما حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا اثر نهایی خود را بر روی شیرها بگذارد. برای استفاده از سرکه مراحل زیر را طی کنید:

۱. از نسبت برابر سرکه و آب استفاده کنید، هر دوی این مواد را داخل ظرفی شیشه‌ای ریخته و مخلوط کنید. برای بیشتر شیرآلات ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از سرکه و آب (۱۵ تا ۳۰ میلی لیتر) کفایت می‌کند.

۲. پارچه‌ای تمیز را به محلول آب و سرکه آغشته کنید و آن را بر روی همه قسمت‌های شیرآلات بکشید. اجازه بدهید پارچه آغشته به مخلوط آب و سرکه به مدت یک ساعت بر روی سطوح شیرآلات باقی بماند.

۳. بعد از یک ساعت با استفاده از یک اسفنج یا پارچه خشک، شروع به تمیز کردن سطوح کنید. برای جلوگیری از ایجاد خراش بر روی شیرآلات، اسفنج را خیلی سفت نکشید.

۴. اگر مدت زیادی است که شیرآلات خانه را تمیز نکرده‌اید توصیه می‌کنیم مراحل ۲ و ۳ را مجدد انجام دهید و پارچه آغشته به آب و سرکه را به مدت یک ساعت دیگر روی شیرآلات قرار دهید.

۵. در پایان، با پارچه تمیزی شروع به خشک کردن سطوح شیرآلات کنید.

نکته: سرکه برای تمیز کردن شیرآلات کروم و طلا عالی است. اما دقت کنید برای شیرآلات قدیمی آهن و نیکل از این ماده استفاده نکنید.

تمیز کردن شیرآلات با آب و صابون

روش موثر آخر استفاده از آب و صابون است. صابون ماده‌ای بی‌ضرر است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. بوی آزاردهنده‌ای ندارد و آسیبی به رنگ شیرآلات نمی‌زند. برای استفاده از این روش در برق انداختن شیرآلات، کافی است محلول آب و صابون را به اسفنجی نرم یا پارچه‌ای تمیز آغشته کنید و تمام سطوح شیر را با آن تمیز کنید. یک ترفند جالب برای مصرف صابون در تمیز کردن شیرآلات این است که مقداری صابون رنده کنید و در ظرف کوچکی نگهداری کنید. به این ترتیب هر سری برای تمیز کردن سطوح سینک و شیرآلات از این صابون آماده استفاده کنید. بعد از تمیز کردن تمام زوایای شيرآلات با صابون، از آب سرد برای پاک کردن شیر استفاده کنید و سپس با پارچه تمیزی آن را خشک کنید.


نکات کلی برای نگهداری و تمیز کردن شیرآلات

تمیز کردن مداوم و هفتگی شیرآلات می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر در افزایش طول عمر و درخشش شیرآلات خانگی باشد. برای همین منظور، لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

تمیز انداختن شیرآلات

برق انداختن شیرآلات

مخلوط ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی را با ۲ فنجان آب گرم را ترکیب کنید. یک اسفنج را در مخلوط خیس کرده و به آرامی به شیرآلات بزنید. سر یک مسواک قدیمی را به مقداری جوش شیرین بزنید و بر روی سطوح شیرآلات بکشید، سپس با آب گرم شستشو داده و با پارچه‌ای تمیز خشک کنید.

تمیز کردن پلاتور یا سرپوش شیرآلات

در فواصل بلند مدت گاهی باید قسمت پلاتور را هم تمیز کنید. پلاتور یا سرپوش قطعه‌ای است که در سر شیر و قسمت خروج آب بسته می٬شود. این بخش وظیفه پودر کردن آب و به دام انداختن مواد معدنی را دارد. برای تمیز کردن، سرپوش را از شیر جدا کنید و اجزای داخلی را با مسواک تمیز کرده و بشویید. سپس سرپوش را دوباره در جای خود قرار دهید.

تمیز کردن شکاف بین قطعات

در بعضی از مدل‌های شیرآلات طراحی شیر چند تکه است و شکاف‌هایی بین قطعات آن وجود دارد. معمولاً تمیز کردن شکاف‌هایی که به یکدیگر متصل شده اند سخت است، اما با استفاده از نخ دندان می‌توانید این شکاف‌ها را به خوبی تمیز کنید.

تمیز کردن اهرم یا دستگیره شیرآلات

برای پاک کردن دستگیره‌های آب گرم و سرد ازصابون، آب گرم و یک اسفنج استفاده کنید. اگر شیرآلات از نوع اهرمی بود، تنها کافی است قسمت اهرمی را تمیز کنید. همچنین به دلیل برخورد مداوم دست با دستگیره‌ها، برای ارتقاء بهداشت لازم است در هفته ۳ مرتبه، آن‌ها را با سرکه یا یک ماده ضد عفونی کننده تمیز کنید.

پاک کردن رسوب آب از روی شیرآلات

برق انداختن شیرآلات

آب در بسیاری از نقاط کشور دارای مواد معدنی و به عبارتی رسوب و جرم است. در طول زمان استفاده، ممکن است مواد معدی آب بر روی سطوح شیرآلات مانده و به مرور ایجاد رسوبات سفید رنگی کند. ذخایر معدنی به اصطلاح «آب سخت» نامیده می‌شوند که حلال در آب هستند. با این حال، جای هیچ نگرانی نیست، با استفاده از چند روش می‌توانید از رسوب آب خلاص شوید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای نگهداری از شیرآلات خانگی

بهترین پاک کننده‌ها

مواد اسیدی بهترین دوست شما در مبارزه با رسوب آب هستند. این مواد به خوبی کلسیم و دیگر مواد معدنی که بر روی شیرآلات باقی مانده را تمیز می‌کنند؛ اما مهم است که در انتخاب مواد اسیدی دقت لازم را به خرج دهید. در زیر برخی از مواد پاک کننده اسیدی است که می‌توانند برای حذف مواد معدنی مورد استفاده قرار گیرند، آورده شده است:

  • آب لیمو
  • سرکه سفید
  • تمیز کننده CLR
  • پاک کننده اسید فسفریک
  • اسید سولفوریک

وسایل مورد نیاز

قبل از شروع، بهتر است وسایل مورد نیاز را آماده کنید:

  • دستکش (توصیه ما PVC یا دستکش نئوپرن است)
  • عینک محافظ
  • اسفنج / مسواک (از اسکراب و اسفنج های غیر ساینده استفاده کنید)
  • کیسه پلاستیکی
  • حوله / پارچه

ما روش کار را برای قسمت سری شیرآلات توضیح می‌دهیم اما اگر بخش‌های دیگری از شیر شما رسوب دارد هم می‌توانید از همین دستورالعمل استفاده کنید.

پاک کردن رسوب از سَری شیرآلات

همه کاری که باید انجام دهید، برداشتن یک نایلون پلاستیکی انباشته از سرکه سفید و بستن آن دورتادور سَری شیرآلات است. اجازه دهید نایلون به مدت یک شب دورتادور سر شیر باقی بماند. (این روش را برای همه شیرآلات بهداشتی اعم از آشپزخانه، حمام و توالت انجام دهید)

فردا صبح، نایلون پلاستیکی را باز کنید. فقط اجازه دهید آب به مدت یک دقیقه یا بیشتر پس از برداشتن نایلون برای خلاص شدن از شر سرکه یا انباشت طولانی مدت رسوبات باز باشد. در پایان مابقی اثرات رسوب و جرم را با پارچه از سطح شیر پاک کنید.

تمیز کردن رسوب شیرآلات

سرکه، علاوه بر اینکه یک ماده تمیز کننده عالی است، ماده‌ای طبیعی و بی‌ضرر است. سرکه سفید، بیش از یک ضد عفونی کننده عالی عمل می‌کند و می‌تواند باکتری‌ها و انواع قارچ‌های بیماری زا را از بین ببرد. اما اگر نمی‌توانید بوی سرکه را تحمل کنید، نگران نباشید. شما می‌توانید آشپزخانه، حمام و کلیه اتصالات را با ماده‌ای به نام CLR تمیز کنید. این ماده را برای چند دقیقه به مانند روش بالا در نایلون ریخته و دور شیر ببندید.


روش صحیح تمیز کردن شیرآلات بر اساس جنس آن‌ها

برای نتیجه هر چه بهتر می‌توانید تمیز کردن شیرآلات را با توجه به جنس بدنه و آبکاری آن انجام دهید. این کار کمک می‌کند که از صحیح بودن روش انتخابی بر روی شیرآلاتتان مطمئن باشید و هرگز آسیبی به آن‌ها نرسد.

برق انداختن شیرآلات

تمیز کردن شیرآلات استیل و کروم

سرکه شیرآلات کروم را براق کرده و به طور طبیعی ضدعفونی می‌کند. سرکه را در یک بطری اسپری‌دار بریزید و بر روی کل سطح شیرآلات اسپری کنید. اجازه دهید اسپری سرکه پنج تا ده دقیقه به همین صورت باقی بماند. سپس با استفاده از آب و پارچه‌ای خشک سطح شیرآلات را تمیز کنید.

تمیز کردن شیرآلات برنجی

باز هم سرکه گزینه‌ای عالی است. در یک کاسه کوچک ۱ قاشق غذاخوری سرکه، ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ قاشق غذاخوری نمک مخلوط کنید. مخلوط را به یک پارچه تمیز بمالید و به آرامی بر روی سطح شیرآلات حرکت دهید. سپس در پایان با پارچه‌ای تمیز شیرآلات را خشک کنید.

تمیز کردن شیرآلات مسی

از نوشابه گازدار برای تمیز کردن شیرآلات مسی استفاده کنید. نوشابه باعث تمیز شدن و درخشان شدن شیرآلات می شود. بطری اسپری را از نوشابه پر کنید، سپس بر روی سطوح اسپری کنید. اجازه دهید ذرات نوشابه برای چند دقیقه بر روی شیرآلات بماند، سپس با یک پارچه مرطوب شیرآلات را تمیز کنید.

تمیز کردن شیرآلات طلایی

درخشان کردن شیرآلات طلایی به زیباتر شدن فضای آشپزخانه، دستشویی و حمام شما کمک می کند. اما باید توجه کنید که از هر ماده‌ای روی شیرآلات طلایی استفاده نکنید تا آسیبی به آبکاری آن نرسد و باعث سیاه شدن شیر شما نشود.

  • همیشه یک پارچه یا حوله در کنار شیرآلات خود قرار دهید و از آن برای تمیزکاری روزانه استفاده کنید.
  • چند بار در هفته با استفاده از آمونیاک و پارچه جهت تمیز کردن شیرآلات اقدام کنید.
  • اگر شیرآلات شما قدیمی هستند، ممکن است برای تمیز و براق کردنشان تلاش بیشتری نیاز باشد. برای این کار می‌توانید از سرکه، نمک و یا جوش شیرین استفاده کنید. اول مقداری از این مواد را به پارچه‌ای تمیز آغشته کنید، سپس بر روی سطوح شیرآلات کشیده و در پایان شیرآلات را با آب تمیز کنید.
  • شیرآلات طلایی ممکن است به برخی از تمیزکننده‌های تجاری واکنش نشان دهند، زیرا تعدادی از این تمیزکننده‌ها حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که به شیرآلات طلایی آسیب می رساند. برای اطمینان می‌توانید از اسپری مخصوص شیرآلات طلایی استفاده کنید. مقدار کافی اسپری مخصوص روی شیرآلات بزنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند. سپس با دقت سطوح را شستشو داده و با پارچه‌ای تمیز خشک کنید. هنگام استفاده از پاک کننده‌های تجاری همیشه دستکش به دست کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای نصب شیرآلات توکار

کلام آخر

امیدواریم با رعایت نکات بالا بتوانید شیرآلات خانه خود را همیشه تمیز و بهداشتی نگه دارید. لکه افتادن و کثیفی شیرآلات امری عادی است اما با انتخاب شیرآلات مناسب می‌توانید تا حد زیادی این مساله را کنترل کنید، زیرا جنس و نوع آبکاری شیرآلات در لکه گرفتن آنها دخیل است. امروزه شیرآلات نسل جدید با انواع آبکاری الکترواستاتیک، آبکاری در خلاء و… دوام روکش بسیار بالایی دارند و بعد از مدتی سیاه نمی‌شوند. برای مشاهده مدل‌های جدید شیرآلات از بهترین برندها می‌توانید از فروشگاه آنلاین چارسو بازدید کنید.

سوالات متداول

طرز استفاده از جلاسنج برای شیرآلات چگونه است؟

سینک یا شیرآلات را خشک کرده و مقدار کمی از جلاسنج را روی آن بزنید و با پنبه به خوبی پخش کنید. سپس با مایع ظرفشویی و اسفنج سینک و شیرآلات را بشویید. البته بعضی افراد می‌گویند، بعد از استفاده از جلاسنج شیرآلات و سینک آنها کدر و سیاه شده است.

برق انداختن شیرآلات زنگ زده نیز ممکن است؟

برای برق انداختن و تعمیر شیرآلات زنگ زده باید آنها را دوباره آبکاری کنید. آبکاری شیرآلات دست دوم و زنگ زده در خانه نیز ممکن است.

روش تميز كردن شيرآلات با سركه چگونه انجام میشود؟

آب و سرکه را با نسبت برابر ترکیب کرده و یک دستمال تمیز را به محلول آغشته کنید و روی شیرآلات قرار دهید. بعد از یک ساعت شروع به تمیز کردن شیرآلات و خشک کردن آنها کنید.

بهترین پاک کننده برای برق انداختن شیرآلات استیل چیست؟

با مواد مختلفی می‌توان شیرآلات استیل را تمیز کرد. بهترین ماده طبیعی که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد سرکه است و برای شیرآلات استیل بسیار مناسب است.

اشتراک گذاری :