یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های منزل، تعمیر لوازم و تجهیزات دست دوم به جای جایگزینی آن‌ها با تجهیزات جدید است. شیرآلات موجود در خانه از تجهیزاتی هستند که به مرور زمان، آبکاری آن‌ها دچار صدمه می‌شود. منظور از آبکاری شیرآلات، پوشاندن آن‌ها با سطح نازکی از فلز برای مقاصد گوناگون است.

اما با صدمه دیدن آبکاری شیرآلات باید چه کنیم؟ آیا می‌توان به جای خرید شیرآلات جدید به تعمیر آبکاری شیرآلات دست دوم پرداخت؟ آیا این کار به صرفه است؟ در ادامه این مقاله به آموزش آبکاری شیرآلات دست‌دوم و پاسخ این سؤال‌ها خواهیم پرداخت.

چرا آبکاری شیرآلات از بین می‌رود؟

به دلایل مختلفی روکش یا آبکاری شیرآلات ساختمانی دچار آسیب می‌شود. از این دلایل می‌توان به گذشت زمان و وارد شدن ضربه اشاره کرد. یا این که ممکن است شیرآلات به علت استفاد از شیوه‌های غلط تمیزکاری، دچار خوردگی شوند، به طوری که تعمیر روکش آن‌ها سخت و یا غیرممکن شود. با گذشت زمان، دیگر شیرآلات ساختمان دارای آن رنگ و لعاب اولیه نخواهند بود و از نظر ظاهری نیز ممکن است به مذاق شما خوش نیایند. بنابراین ممکن است به دلایل مختلفی قصد ترمیم آبکاری شیرآلات دست دوم خود را داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای جامع نگهداری از شیرآلات خانگی

اما قبل از آن بهتر است با انواع آبکاری شیرآلات آشنا شوید.

انواع آبکاری شیرآلات

در گذشته هنگام خرید شیرآلات، بیشتر به مناسب بودن عملکرد آن‌ها توجه می‌شد اما امروزه به آبکاری و روش بکار رفته برای آن نیز توجه می‌شود. امروزه مطابق با سلایق مختلف، طراحی‌های مختلفی برای آشپزخانه و حمام انجام می‌شود. در این میان، هماهنگی شیرآلات با طراحی آشپزخانه یا سرویس بهداشتی نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین رنگ و آبکاری شیرآلات از اهمیت زیادی هنگام خرید برخوردار است. به همین دلیل در شیرآلات از مواد و شیوه‌های مختلفی برای آبکاری استفاده می‌شود. فلزاتی نظیر کروم، برنج، مس و نیکل از جمله فلزاتی هستند که برای آبکاری شیرآلات کاربرد دارند. بنابراین مشتریان با محصولاتی در بازه‌های قیمتی متفاوت روبرو هستند.

ترمیم آبکاری شیرآلات

کروم، محبوب‌ترین فلز برای آبکاری شیرآلات محسوب می‌شود. با ابکاری شیرآلات به وسیله کروم، جلوه‌ای زیبا به آن‌ها بخشیده می‌شود. همچنین تمیز کردن شیرآلات کرومی آسان‌تر بوده و کمتر دچار خوردگی می‌شوند.

برای آبکاری به وسیله کروم از یک روش قدیمی به نام آبکاری الکترولیتی استفاده می‌شود. البته این روش قابل اجرا در منزل نیست و توسط افراد متخصص که از دستگاه‌ها و ابزار مناسب در کارگاه‌های آبکاری و کارخانه‌ها بهره می‌برند، به کار گرفته می‌شود.

اما آیا می‌توان به ترمیم کروم شیرآلات در منزل پرداخت؟

بیشتر بخوانید:

آموزش تعمیر شیرآلات

آموزش آبکاری شیرآلات دست دوم در خانه

با داشتن ابزار مناسب قادر به ترمیم کروم شیرآلات در خانه خواهید بود. البته واضح است که شیرآلات شما به خوبی شیرآلات آبکاری شده در کارخانه‌ها نخواهند شد. توجه داشته باشید که شما قادر به آبکاری کامل شیرآلات در منزل نخواهید بود، چرا که برای آبکاری کامل ابتدا باید آبکاری فعلی شیرآلات را کاملاً پاک کنید که انجام آن در منزل عملی نیست. اما اگر دارای شیرآلات بدون آبکاری و به اصلاح خام در منزل باشید چه؟ بله قادر به آبکاری این شیرآلات در خانه خواهید بود، ولی انجام این کار آسان نیست.

ابتدا به لوازم مورد نیاز برای آبکاری شیرآلات دست دوم در منزل می‌پردازیم.

ترمیم شیرآلات دست دوم

وسایل مورد نیاز برای ترمیم کروم شیرآلات

همانطور که گفته شد برای آبکاری کامل شیرآلات باید ابتدا آبکاری فعلی آن‌ها به صورت کامل پاک شود که در منزل عملی نیست، اما اگر شیرآلات دست دوم شما از آبکاری ندارند می‌توانید با استفاده از وسایل زیر به آبکاری آن‌ها در منزل بپردازید:

  • اسکاچ و مایع ظرفشویی
  • ابزار و آچارهای مناسب برای باز و بسته کردن شیرآلات
  • دستمال تمیز
  • اسپری پرایمر
  • اسپری رنگ
  • اسپری براق‌کننده

در ادامه مراحل کار را شرح خواهیم داد.

مراحل آبکاری شیرآلات در منزل

  • ابتدا قسمت‌های غیربرنجی شیرآلات (مانند واشرها) را باز کنید.
  • شیر را به وسیله سیم ظرفشویی و مایع ظرفشویی به خوبی بشویید تا چربی و کثیفی‌های روی سطح آن پاک شوند.
  • اگر نقاطی از آلودگی یا زنگ‌زدگی روی شیر باقی مانده است آن‌ها را به وسیله یک مسواک یا سیم ظرفشویی پاک کنید.
  • با استفاده از دستمال تمیز، شیر را کاملاً خشک کنید. دقت کنید از دستمالی استفاده کنید که پرزهای آن روی شیر باقی نماند.
  • اسپری پرایمر را از فاصله ۱۵ سانتی‌متری پس از این که آن را خوب تکان دادید روی سطح شیر بپاشید. سعی کنید اسپری را به صورت یکدست روی تمامی قسمت‌های شیر اسپری کرده تا یک سطح نازک از آن روی شیر را پوشش دهد.
  • یک روز تمام شیر را به حال خود رها کنید تا اسپری پرایمر خشک شود.
  • اسپری رنگ کرومی که انتخاب کرده‌اید را به صورت یکنواخت روی شیر بزنید. چند لایه رنگ روی شیر ایجاد کنید. قبل از اسپری کردن لایه رنگ جدید، به لایه رنگ قبلی فرصت خشک شدن بدهید. اسپری کردن را تا زمانی که رنگ شیر رضایت شما را جلب کند، ادامه دهید.
  • در آخر می‌توانید از اسپری‌های براق‌کننده برای دوام بهتر رنگ پاشیده روی شیر و درخشان شدن آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه چکه کردن شیرآلات را برطرف کنیم؟

هزینه آبکاری شیرآلات چقدر است؟

اگر شیرآلات دست دوم شما از هیچ‌گونه آبکاری خاصی بهره نمی‌برد، می‌توانید به وسیله ابزار و روش‌هایی که پیش‌تر ذکر کردیم به آبکاری شیرآلات دست دوم خود در خانه بپردازید که نسبت به خرید شیرآلات جدید بسیار بسیار به صرفه‌تر است.

اگر شیرآلات شما از آبکاری کروم یا هر فلز دیگری بهره می‌برند، برای آبکاری کامل و مجدد آن، باید آبکاری فعلی کاملاً از روی شیرآلات پاک شود که انجام آن در منزل به هیچ وجه به صرفه نبوده و توصیه نمی‌شود چرا که به ابزار خاص برای این کار نیاز است. برای پاک کردن کامل آبکاری فعلی شیرآلات دست دوم، باید آن‌ها را به کارگاه‌های آبکاری بسپارید.

کلام آخر

آبکاری شیرآلات کاری دقیق و زمان‌بر است که ممکن است هر کسی حوصله انجام آن را نداشته باشد. اگر آبکاری شیرآلات منزل شما از بین رفته، باصرف اندکی هزینه، وقت و حوصله می‌توانید به آبکاری آن در منزل بپردازید.

البته بهتر است که با استفاده از روش‌های صحیح در تمیزکاری شیرآلات، به حفظ و دوام آبکاری شیرآلات منزل خود کمک کنید.

اشتراک گذاری : Array